مبدل یا مبدل از جریان مستقیم به جریان دیگر (به انگلیسی: Inverter) وسیله ای است که جریان مستقیم را به جریان دیگری تغییر می دهد [1] فرکانس، ولتاژ و توان خروجی اینورتر را می توان با توجه به مقادیر مورد نظر تغییر داد.

یک نوع کنترل کننده سرعت (سرعت) و استارت موتور که موتور را با تغییر فرکانس و ولتاژ اعمال شده به موتور الکتریکی به حرکت در می آورد، اینورتر یا VFD (درایو فرکانس متغیر) نیز نامیده می شود.

اینورتر پنتاکس یک نوسان ساز الکترونیکی پرقدرت است. دلیل این نام گذاری این است که این دستگاه عملکرد معکوس مبدل برق معمولی AC به DC را انجام می دهد. در واقع اینورتر AC یا اینورتر دستگاهی است که با استفاده از آن می توان سرعت موتور سه فاز AC را بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور کنترل کرد. اینورترها در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند، به عنوان مثال برای موتور 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 اسب بخار استفاده شود.

اینورترها بسته به ورودی به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. البته تمامی این محصولات سه فاز هستند. برای اینورترهای بیش از 3 اسب بخار فقط از ورودی سه فاز استفاده می شود.

اینورتر چیست؟

اینورتر یا مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب (به انگلیسی: Inverter) وسیله ای است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند.

کنترل کننده سرعت (سرعت) و استارت موتور که موتور الکتریکی را با تغییر فرکانس و ولتاژ اعمال شده راه اندازی می کند، اینورتر یا VFD (درایو فرکانس متغیر) نیز نامیده می شود.

اینورتر یک نوسان ساز الکترونیکی پرقدرت است. دلیل این نام این است که این دستگاه عملکرد مخالف مبدل برق AC/DC سنتی را انجام می دهد. در واقع اینورتر یا درایو AC وسیله ای است که با استفاده از آن می توان سرعت موتور AC سه فاز را بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور کنترل کرد. اینورترها در ظرفیت های مختلف ساخته می شوند. به عنوان مثال، یک موتور 20 اسب بخار باید از یک اینورتر 20 اسب بخار استفاده کند.

با توجه به ورودی، اینورترهای ثامن به تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. البته خروجی همه آنها سه فاز است. برای اینورترهای بیش از 3 اسب بخار، فقط از ورودی سه فاز استفاده کنید.


ویژگی ها و کاربرد مبدل ها

تنظیم دور موتور (کنترل سرعت)

حالت چرخش موتور را بدون نیاز به لینک تغییر دهید

روشن و خاموش کردن دستگاه بدون نیاز به قطع برق اصلی

کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش عمر مفید قطعه مکانیکی

جلوگیری از آسیب دیدن موتور در اثر ولتاژ بیش از حد

حذف بیش از حد موتور (در اکثر کاربردها)