خواه دستگاه فتوکپی دارای تشعشع باشد یا خیر، باید توجه داشت که این دستگاه اشعه ماوراء بنفش تولید می کند. اشعه ماوراء بنفش انرژی الکترومغناطیسی است که طول موج کوتاهی دارد و انرژی زیادی تولید می کند. این امواج برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند و می توانند برای سلامت چشم و پوست بسیار مضر باشند.

بسیاری از اشیاء و مواد حاوی اشعه ماوراء بنفش هستند که نور خورشید یکی از آنهاست. دستگاه کپی در هنگام کار، به ویژه هنگامی که اسکنر روشن است، اشعه ماوراء بنفش ساطع می کند. اگر درب تاسیسات باز باشد، تشعشعات تاسیساتی به اطراف سرایت می کند و اگر در مسیر قرار داشته باشید، ممکن است در آینده بر سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد.

آیا تابش دستگاه کپی برای جنین مضر است؟

اگر باردار هستید، با دستگاه کپی کار می کنید یا در منطقه ای زندگی می کنید که دستگاه های کپی فعال هستند، ممکن است تعجب کنید که آیا تشعشعات دستگاه کپی برای جنین مضر است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت تابش دستگاه کپی در صورتی که در هنگام کپی باز شود برای سلامتی فرد و جنین مضر است. بنابراین در صورت بسته بودن درب دستگاه و رعایت فاصله مناسب، اشعه ماوراء بنفش دستگاه کپی تاثیری بر سلامت جنین نخواهد داشت. قرار گرفتن بیشتر در معرض مواد شیمیایی، از جمله تونر، مهم تر از فتوکپی پرتو است. این گرد و غبار نوعی ماده سمی تولید می کند که برای سلامتی خود و جنین بسیار مضر است.

اثرات تشعشع دستگاه کپی

در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با دستگاه فتوکپی آوافرهنگ، تشعشعات تولید شده توسط دستگاه فتوکپی می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. بیشترین تأثیر تشعشعات دستگاه های فتوکپی بر روی پوست و چشم انسان است. در درازمدت، اشعه ماوراء بنفش اثرات مهمی بر تمام سطوح چشم می گذارد که شایع ترین آن اختلالات و بیماری های پلک ها و ملتحمه چشم است.

عوارض جانبی اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست شامل سوزش، قرمزی، خشکی، سوزش، خارش و لایه برداری پوست است. این مشکلات معمولا با دارو قابل حل است اما باعث ناراحتی بیمار می شود. با توجه به این توضیحات بهتر است همیشه توصیه های ایمنی در مورد استفاده از دستگاه کپی را رعایت کنید. در ادامه به توضیح این نکات می پردازیم.