انتخاب فضائی وسیع در مجموعهای که در آن روزگار (دولتخانه) نامیده میشد و بررسیهائی که برای آینده صورت میگرفت، تماماً حکایت از ذوق و استعداد و خلاقیت شیخ بهائی دانشمند بلندآوازه صفویه دارد. جشن نوروز که سه تا هفت شبانه روز ادامه داشت گاهی به فرمان شاه عباس بر سر پل برگزار می شد و مراسم گلریزان صورت میگرفت، و گلهای فراوان در راه شاه و همراهان او ریخته میشد. این باغ از مهم ترین جاذبه های گردشگری اصفهان محسوب می شود که هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر نقاط ایران و جهان به بازدید از آن می روند. مجموعه بازارهای قدیمی یزد با معماری اصیل ایران اسلامی به همراه مناره ها و بادگیرهای زیبا هستند و متشکل از چندین راسته بازار، تیمچه، سرا، مسجد، مدرسه، حسینیه، میدان، کاروانسرا، آب انبار، لَرد و کارگاه تولیدی می باشند که هنوز در بین مردم این سرزمین اهمیت ویژه ای دارند و علاوه بر جنبه تجاری، یکی از جاذبه های تاریخی و پربازدید شهر یزد نیز هستند. با ورود از این در به فضای باغ و طی مسافتی کوتاه عمارت اصلی باغ و استخر بسیا زیبا و بزرگی که در روبروی آن قرار دارد را مشاهده خواهید نمود. در باغ های که هم سکونتگاه است و هم ساختمان حکومتی، بخش اندرونی را از بخش های دیگر متمایز می ساختند و حتی برای نظارت بر آن، دربان قرار می دادند.

منار جنبان Menar Jonban بنایی است که ویژگی خاصی دارد و به خاطر همان ویژگی خاص هم هست که شهرت زیادی دارد. در طراحی شهرهای اسلامی، حوض به عنوان محل ذخیره آب اهمیت بسزایی داشت و ساخت آن در میدانها و مکانهای مهم معمول بود. همچنین سایر غذاهای این شهر چنین می باشند: آش سماق، کله جوش که غذای ایلات قشقایی اصفهان است، سرگنجشکی، کوکو قندی، قیمه ریزه، آش ماش و قمری، یخنه ترش، ماش و زردک، اوماج سرکه و چغندر، نخود و آب. اصفهان کاخ چهلستون است، که در میان یک باغ قرار گرفته و به نقاشیها و آینه کاری های بینظیرش معروف می باشد. اگر به سر در ورودی مسجد نگاه کنید متوجه شاهکار معماری و کاشی کاری های ایرانی اسلامی خواهید شد. رفته رفته مسجد به عنوان چشماندازی جغرافیایی و جلوه گاه هنر و ذوق ایرانی شهر را کاملاً تحت تأثیر خود قرار داد اما سیمای خاصی که مسجد در شهر به وجود میآورد و اثری که بر گسترش شهر میگذاشت. همچنین اگر از سمت میدان نقش جهان قصد بازدید از کاخ را دارید، میتوانید بهراحتی با کمی پیادهروی به مقصد برسید. مسجد جامع یزد در فاصله کمی از این هتل قرار داشته و همینطور کمی دورتر، میتوانید از آتشکده زرتشتیان دیدن کنید. در آب انبارهای شش بادگیر یزد دو خروجی وجود دارد که یکی برای زرتشتیان و دیگری برای مسلمانان است. حلوا ارده یزد یک سوغات خوشمزه و البته مقوی است که ما برای خرید سوغاتی حلوا ارده یزد را به شما پیشنهاد می کنیم. منبع عکس: isfahancitycenter.com، عکاس: ناشناسسیتی سنتر بزرگترین مرکز خرید اصفهان است که در بزرگراه شهید دستجردی و در ابتدای جاده اصفهان به شیراز قرار دارد.

هر پل دارای دو ستون است که با اتصال به هم طاقی با نمای مستطیلی را درست میکنند. این بنا دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است و یک مخزن با گنبد تخم مرغی شکل دارد. این مهمانها به جای آنکه در ترکیب با بناهای اصلی، فضا را محصور کنند و مابین بناها آنچنان هماهنگی از نظر وحدت شکل برقرار سازند که بدنه محصور کننده علی رغم تشکیل شدن از ساختمانهای مختلف، صورتی پیوسته پیدا کند، تنها موجب ناهماهنگی شکلی میدان می گردد. برخی از خانه ها به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده و شما می توانید آنها را برای اقامت اجاره کنید. در این نبرد ایرانی ها شکست بسیار سختی در برابر عثمان ها داشتند. ایرانیان در این نبرد شکست سختی را از طرف عثمان ها تجربه می کنند. نقاش در این تابلو تا توانسته سعی کرده تصویر کاملی از فرار سپاه ازبک از صحنه نبرد را نقاشی کند. علاوه بر این با تماشای این تابلو می توانید فرار سپاه ازبک و به اسارت گرفتن آن ها توسط ایرانیان را مشاهده کنید. البته آنهایی که به این باغ رفتهاند میگویند در طول روز هم تماشای شیشههای رنگی داخل عمارت و هیبت درختهای توت صد ساله باغ را نباید از دست داد. در مجموع می توان گفت نقوش ترکیبی که بر روی دیوارهای کاخ استفاده شده و کاشی کاری ها و قالب بندی های انجام شده بر روی سقف تالار به حدی در کنار هم زیبا و خاص هستند که از کاخ چهلستون به عنوان یکی از برترین نمونه های معماری دوران صفویه یاد می کنند.

اسیر شدن سربازان ازبک توسط سپاهیان شاه اسماعیل نیز، بسیار دقیق و زیبا نقاشی شده است. بنکی با تاکید بر اینکه پیاده راه شدن چهارباغ الزامی غیر قابل اجتناب برای توسعه اصفهان است ادامه داد: حتی طراحان واحدهای همسایگی تلاش میکنند میان محل زندگی و پارکینگهای مجموعه، فاصلهای قائل شوند تا در مسیر رفت و آمد گفتوگوهای شهروندی رخ دهد. جالب است وقتی اینطور با هم از میان مکانهایی که صدا ندارند به دل تاریخ میتوانیم قدم بزنیم و صدایشان را هرلحظه بلندتر و بلندتر بشنویم. مجموعهای از این باغها كه در امتداد چهارباغ شکل گرفته بودند، یكی از شالودههای اصفهان عصر صفوی را شكل میدادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است، زیرا حلقه وصل این شالوده و شالوده دیگر شهری یعنی مجموعه نقشجهان بوده است. برفخانه یا همان یخچالهای طبیعی طزرجان که محل یخچالهای دایمی در زمانهای گذشته بوده است، نظر هر بیننده و علاقمندی را به خود جلب می کند. بسیاری از محققین وجه تسمیه کاخ را انعکاس بیست ستون بر استخر زیبا و بزرگ عمارت می دانند. ایده طراحی و ساخت یک استخر مجلل و زیبا در جلو ساختمان، از جمله بکرترین ایدههایی بود که در چهل ستون می توانيد آن را مشاهده كنيد. تالار مرکزی کاخ که اختصاص به ميهمانان خارجی و شخصیتهای کشورهای ديگر داشت، حاوی نقاشیهایی است که وقايع تاريخی دورههای مختلف را بيان میکنند. تقارنی که سبب شده نقطه مرکزی کاخ که همان جایگاه شاه است به خوبی نمایان شود. این باغ به همراه عمارت باشکوه مرکزی آن، از جمله خاطرات دوران حکومت صفویه در اصفهان است که پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت، توسط شیخ بهایی طراحی شد.

سفر به جنگل جوارم،بابل و آلاشت.زادگاه رضا خان پهلوی وهله چهارم : در وهله ی بعدی با افزودن یک درگاه به سوی محوطه نقش جهان (میدان امام خمینی) برای ازدیاد طول عمارت. این تابلو که بعد از دوران صفویه بر روی دیوار کاخ کشیده شده است صحنه ای از جنگ شاه اسماعیل اول با عثمانیان در دشت چالدران را به تصویر می کشد. این کلیسا در خیابان شرقی و میدان بزرگ جلفا واقع شده و ساختمان آن را یکی از ارامنه نیکوکار آن دوره به نام خواجه پطرس ولی جانیان، احداث نموده که تصویر او بر دیوار کلیسا جای داده شده است. در طبقه دوم هم تعدادی از رواقها، اتاقها، طاقها و پنجرههای این عمارت را میبینید که بر زیبایی کاخ افزودهاند. امروزه منو صبحانه پناهنده پربارتر شده و علاوه بر این تعدادی غذا برای ناهار هم به منو اضافه شده است. اگر علاقه مند به دنیای پرندگان هستید، در سفر به اصفهان می توانید علاوه بر باغ پرندگان به مرکز پرنده نگری هم سری بزنید. در ادبیات ایران چهل بیشتر به عنوان نشانهای از تعدد بیان میشود. در دوران صفویه اصفهان به عنوان پایتخت کشور انتخاب شد وساختمان ها و بناهای بسیاری در آن بنا گردید. اگر بلیط هوایپما اصفهان، قطار یا اتوبوس را رزرو نموده اید و قصد دارید سفری چند روزه به این شهر باستانی جهت بازدید از بناهای گردشگری آن به ویژه کاخ چهلستون داشته باشید بهتر است پیش از سفر اطلاعات خود را در رابطه با این بناها افزایش دهید تا بازدید از آن ها برایتان لذت بخش تر باشد.

در زمان های بعد یعنی در دوران پهلوی در زمان رضا شاه، خیابان چهارباغ دیگری به این خیابان اضافه شد و چهارراه تختی را به دروازه دولت متصل می کرد و در امتداد همین خیابان ها بود. در این اتاق ها نیز از نقاشی های زیبایی استفاده شده است که برخی از آن ها به قدری خاص و مدهوش کننده هستند که به عنوان شاهکار نقاشی از آن ها یاد می شود. یزد محله شاهد باز که در نزدیکی مجموعه میدان امیرچخماق قرار گرفته است، به گویش محلیهای این منطقه به صورت شِرباز تلفظ میشود. دخمه زرتشتیان که با نام برج خاموشان و برج سکوت نیز شناخته میشود، در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد روی کوه دخمه قرار دارد. موزه مارکار مجموعهای از تصاویر، کتابها و وسایل قدیمی است که فرهنگ و آیین و مراسم مذهبی زرتشتیان و همچنین زیارتگاههای زرتشتیان را معرفی کرده و در آن صدای موسیقی سنتی که اغلب به زبان دری میباشند به گوش میرسد. واژه دخمه در فرهنگ زرتشتیان به معنای سردابه مردگان، خانه زیر زمین برای مردگان و گورخانه است. به طور کلی در کاخ چهلستون علاوه بر تزئینات گل و حیوانی که روی دیوارها کار شده است، حدود هفتاد نقاشی دیواری با تکنیکهای تمپرا و رنگ روغن دیده میشود. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شد. در قسمت دیوار جنوبی باغ، کاشی کاری مسجد آغاسی بسیار زیبا است.

این نقاشی بعد از حکومت صفوی به دیوار کاخ چهلستون افزوده شد. • کاخ چهل ستون یکی از ۹ باغ ایرانی است که در مجموع به عنوان یکی از ۲۳ اثر ثبت شده میراث جهانی ایران به نام باغ ایرانی به ثبت رسیده است. معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی و ایرانی و فرنگی است. بخشی از استخر در قسمت جلویی کاخ و بخش دیگر در قسمت پشت کاخ می باشد. کاخ چهلستون اصفهان امروزه به عنوان موزه چهلستون نمایشگر آثار مربوط به دوره صفویه، نسخ خطی مربوط به قرن چهارم هجری قمری و نگارگری می باشد. در همين کاوشها آثاری از دوران قبل از اسلام نيز به دست آمده است. لیکن درهمان سال درنتیجه کاوشهایی که به عمل آمد، در جبهه تالار کاخ، اشعاری در دو کتیبه از زیر گچ به دست آمد که یکی کوتاهتر و بر زمینه صورتیرنگ، بنای تالار چهلستون را به شاهعباس دوم نسبت میدهد و سال اتمام آن را ۱۰۵۷ هجری قمری تعیین میکند و دیگری که طولانیتر است و خطوط آن گچبری بر زمینه آبیرنگ است از تعمیرات زمان شاه سلطان حسین حکایت دارد. به طوری که گروهی از مورخان ذکر کرده اند که شاه عباس اول جشن نوروز بیست و سومین سال سلطنت خود را در عمارت چهلستون برگزار نمود. اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهید با خودرو شخصی به بازدید از مسجد جامع اصفهان بروید می توانید جهت پارک خودرو از پارکینگ هایی که در نزدیکی مسجد به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان و توقف خودروهای آن ها در نظر گرفته شده است استفاده نمایید. این تالار که امروزه محل موزه چهلستون می باشد در زمان شاهان صفوی از آن برای برگزاری جشن ها و مراسمات با شکوه استفاده می کردند.

نسخ خطی مربوط به قرن چهارم هجری قمری، نگارگری، ظروف چینی آبی و سفید که به دستور شاه عباس ساخته شده بود، قالیچه با طرح محرابی، درب های منبت کاری، خاتم کاری متعلق به دوران صفویه و موارد دیگر را در این موزه حفظ و نگهداری می کند. معماری ها و کنده کاری های روی این شیرهای سنگی به نحوی انجام شده است که در نگاه اول دو شیر شبیه سر یک انسان هستند. دلیل این کوچ برمی گردد به زمان حکومت صفویه و شاه عباس اول و جنگ ایرانیان با عثمانی ها. از دهان این چهار شیر آب فوران می کند و در نهایت به حوضچه مرمری تالار می ریزد. در برخی حوض آب و در بعضی بخاریهای ديواری تعبیهشدهاند. بعضی دیگر نیز دیواری هستند یا روی قطعه های سنگی کشیده شده اند. کافههای اصفهان بر خلاف سایر شهرهای ایران در بخش سنتی و تاریخی شهر اصفهان که شامل خانههای تاریخی و یا بناهای قدیمی میشود به وجود آمدند. اگر به دنبال یک تجربهی لذتبخش در بین رستوران های اصفهان هستید، حتما سری به رستوران باغ شهر بزنید و از ترکیب زیبایی نصف جهان و طعم خوش غذاهای اصیل آن لذت ببرید. معماری آن دوران کمی تحت تاثیر معماری غرب بوده اما باز هم میتوان رگههای معماری اصیل ایرانی را در آن مشاهده کرد.

این اثر را آقا صادق، از برجسته ترین نقاشان قرن دوازدهم، پس از پایان یافتن حکومت صفویه بر روی دیوار این تالار زیبا نقاشی کرد. از نوشته هاى جهانگردانى چون تارونیه و شاردن چنین بر مىآید که در گذشته دور، دیوار انتهاى ایوان و سطوح ستونها آینه کارى بوده است. این تابلو نبرد کرنال و صحنه جنگ نادرشاه با محمد شاه گورکانی هندو را نشان می دهد و نگارگر آن فردی به نام آقا صادق است که پس از عصر صفوی آن را بر روی دیوار عمارت نقاشی نموده است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی مجموعه امیر چخماق یزد بپردازیم و شما را با این میدان تاریخی آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید. درسده چهارم قمری، مسجدجامع یزد در حومه شهر قرار داشته، که در واقع در کنار آتشکده زرتشتی بنا شده بود. این بنا در میان باغ سلطنتی بسیار زیبا و سر سبزی واقع شده است و به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در ادامه تاریخچه ساخت این کاخ زیبا را در دوره های تاریخی مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. سقوط حجم زیاد آب از ارتفاع چهار متری به داخل برکه، آبشار زیبایی را در این بخش ایجاد کرده است. تا سال ۱۳۲۷ خورشیدی، چون تاریخ دقیق بنا به دست نیامده بود، اظهارنظر درباره تاریخ بنای چهلستون مشکل بود. این موزه که به نام باغ موزه چهلستون یا کاخ موزه چهلستون مشهور است در آن آثار ارزشمندی از کتب و دست نوشته های قدیمی اصفهان و اشیا گران بها کاخ چهلستون در آن نگهداری می شود. قدمت این مسجد به دوران تیموری باز میگردد. در این میدان عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، سردر قیصریه و توحید خانه وجود دارد و گردشگران میتوانند با عبور از سردر قیصریه از بازار قیصر نیز خرید کنند.

انواع پوشاک، از لباسهای اسپرت و مجلسی گرفته تا کفش، کیف، اکسسوری و زیورآلات را میتوانید از این مرکز خرید اصفهان تهیه کنید. بنابراین در مسیر بازدید از بازار خان میتوانید از میدان امیر چخماق، موزه آب و بازار زرگرها هم دیدن کنید. چون هم برایشان ارزان در میآید، هم تفریح سالمی کردهاند. در تعالیم زرتشت دفن کردن مردگان گناهی بزرگ به­ شمار می­رود زیرا آنها جسد و هرچه را که با آن در تماس باشد را آلوده و ناپاک می­دانستند و معتقد بودند اگر جسد با خاک در تماس باشد آن را آلوده می­کند. سرمایهداری بخش خصوصی در بیرون از بافت تاریخی هر چه خواستند را انجام دادند و بعد نوبت به بافت تاریخی رسید و به این محدوده نفوذ کردند و سرمایههای خود را به این محدوده از بافت تاریخی اصفهان آوردند؛ بهاینترتیب خصوصیسازی یا سرمایه خصوصیسازی نئو لیبرالیسم، ارگ جهاننما را برقرار کرد. ساخت کاخ چهل ستون در سال ۱۶۴۷ به پایان رسید و با حضور میهمانان خارجی و داخلی و شاه افتتاح شد. و در انتها به کاخ موزه چهلستون خواهیم رسید. از صحنه های این تابلو می توان به شاه اسماعیل که بر اسب سفیدی سوار شده و لباس زرد به تن دارد و پادشاه ازبکان که سوار بر اسبی قهوه ای می باشد اشاره نمود. شاه اسماعیل با لباسی زرد رنگ بر روی اسب سفیدی نشسته و در مقابل آن شیبک خان پادشاه ازبک با لباسی به رنگ بنفش سوار بر اسبی قهوه ای رنگ نقاشی شده است. همین باعث شد تا این مکتب به عنوان یک سبک ایدهآل برای نقاشی در نظر گرفته شود. نقاشیهای این اثر تاریخی نمونههای کاملی از نقاشی مکتب اصفهان در قرن هفدهم و هجدهم است.

نقاشیهای دیواری زیبای چهل ستون تنها یکی از جاذبههای آن است. استخر زیبای کاخ تاثیر بسزایی در لطافت هوا دارد و در چهار طرف اين استخر مجسمههایی قرار دارند که به هنگام تخريب قصر سر پوشيده به اين محل انتقال داده شده اند. کاخ موزه چهل ستون در نزدیکی میدان زیبای نقش جهان قرار دارد. سقف این اتاق بزرگ شاید بهترین نمونه در نوع خود در ایران باشد. برای سقف تالار نیز از قاب های چوبی که دارای اشکال گوناگونی هستند استفاده شده است که تصویر حوض مرمرین میان ایوان در سقف به خوبی پیدا است. هتل عباسی دارای سه رستوران چهلستون، سفره خانه سنتی، رستوران چشم انداز و سالن صبحانه است. می توان گفت این نقاشی زیباترین نقاشی است که از شاه عباس اول و همراهان او کشیده شده است. تالار آینه سردر ورودی تالار را تشکيل میدهد و درون آن مملو از آیینهکاری های ريز و خوشنقش بهصورت معرق می باشد. در میان این آثار، بناهایی وجود دارند که گذشته از جلال و هیبت، شگفتی و حیرت تماشاگران را هم به دنبال دارند. جُرج کرزن، از سیاستمدار بریتانیایی و ایرانشناس معروف درباره سی و سه پل چنین گفته است: انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته میتوان آن را باشکوهترین پل دنیا نامید، ناچار به مسافرت به ایران باشد.