Burj Al Arab - Dubai - Main Facade - Burj Al Arab (Arabic: ب… - Flickr همچنین این تله کابین که در 300 متری شهر چابکسر و 5 کیلومتری غرب رامسر قرار دارد، جزو اولین تله کابین های خاورمیانه می باشد که از ساحل به ارتفاعات جنگلی کشیده شده است. در کتاب زیده التواریخ از این قلعه سخن به میان آمده است، همچنین در کتاب جامع التواریخ خواجه رشید الدین فضل الله همدانی و از وقایعی که در سال 536 هجری قمری در این قلعه اتفاق افتاده و قلعه به تسخیر اسماعیلیان درامد سخن به میان آمده است. در سالهای دور، شخصی به نام اکبرخان بیگلر بیگی ایدهای به ذهنش رسید که حالا حاصلش را در درختان سر به فلک کشیده در میان شهر میتوان دید. بعد از فوتش، این باغ به دخترش و همسر او، یعنی صادق خان اکبر محتشم، رسید و به همین دلیل است که به باغ محتشم معروف شد. جنگل گیسوم، جنگلی بکر و زیبا است که ۸۰ هکتار مساحت دارد و به جرئت میتوان گفت یکی از معروف ترین جنگل های گیلان است. برخی دیگر از مورخان معتقدند این برج همان رصدخانهای است که قابوس بن وشمگیر وعدهاش را داده بود. هنوز بعد از گذشته سدهها از ساخت این بنا، مهندسان و معماران معتقدند این بنا یکی از بهترین برجهای ساخته شده در این سبک است. این امتیاز در یک نظرسنجی بینالمللی که بین معماران مشهور جهان برگزار شده به برج گنبد داده شده است.

شما میتوانید با غذاهای محلی آنها آشنا شوید و یک چای خوش طعم وعطر به تن بزنید و خستگیتان را رفع کنید. حالا شما کافی است بالا رفتن از تپهای میان مزارع چای و با چشمانداز دریا را تصور کنید تا دلتان برای سفر به گیلان و تماشای این همه زیبایی، پر بکشد. با رفتن به باغ محتشم، هم میتوانید از پیادهروی در میان درختان بلند و بلوارهای زیبا لذت ببرید و هم سری به زمینهای بازی و شهربازی پارک بزنید. برای عبور از این جاده باید مسیری پیچ در پیچ را پشت سر بگذارید و از دل درختان انبوه و دشتهای سرسبز عبور کنید. اگر نکته دیگری در رابطه با این جاذبه گردشگری وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. موزه مردمشناسی رامسر در سال ۱۳۸۹ با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور کار خود را آغاز کرد. را پیدا کنید. علاوه بر سوغاتیهای خوردنی، میتوانید از صنایع دستی مردمان گیسوم نیز یادگاری با خود ببرید؛ پس دستسازهای حصیری و چوبی خاص مردمان این منطقه را از دست ندهید. این منطقه نیز بسیار بکر و دست نخورده است و امکانات زیادی ندارد.سراسر ییلاق هزار جریب پوشیده از جنگلهای هیرکانی شمال ایران هستند و چشمههای آب معدنی در بخشهای مختلف آن به چشم میخورند.

جنگل لاریخانی یکی از جنگلهای سیاهکل است که به خاطر وجود چشمه آبمعدنیاش شهرت زیادی دارد. چشمه گل رامیان که با عنوان دریاچه گل رامیان نیز شناخته می شود از جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی استان گلستان است و در جنوب شهرستان رامیان قرار دارد. اما جدا از همه این دلایل، به نظر میرسد برج قابوس بیشتر برای نشان دادن اقتدار حکومت آل زیار ساخته شده تا به جهانیان بفهماند در آن دوران چه حکومت قدرتمند و پر دانشی روی کار است. قلعه رودخان حدود 30 کیلومتری از این آبشار قرار دارد و بی شک می تواند یک مقصد بی نظر بعد از آبشار باشد. برای رفتن به دره زمان پلور در گردنه امامزاده هاشم، سمت چپ جاده یک مسیر فرعی با تابلوی رودخانه و سد لار شما را به این دره راهنمایی میکند. دوات آنلاین -استان گلستان سرتاسر زیبا و دیدنی است اما در میان جاذبه های گردشگری آن آبشار لوه چنان شما را خیره می کند که هر چه غم و غعصه دارید از یادتان می رود. ملات میان آجرها بین دو تا چهار سانتیمتر ضخامت دارد كه بدون هیچگونه فضای خالی و به دقت در میان ردیفهای آجر کشیده شده و حیرت بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است. طبیعت و جذابیتهای این قسمت آنرا به رؤیاییترین ساحل رامسر تبدیل کرده و میتوانید چشماندازی وسیع از دریا را مشاهده کنید. نتوانسته صدمه چندانی به ظاهر بنا وارد کند، تنها تابش آفتاب سوزان، رنگ سرخ آجرهای بنا را به رنگ برنزی تبدیل کرده و باران موجب فرسایش در برخی نقاط آن شده است. برخی از صاحبنظران این برج را بنای آرامگاهی میدانند و معتقد هستند که سرداب درون تپه محل دفن قابوس بوده است که بنا به دستور وی و به همین منظور ساخته شده است. قابوس به کیاکوشکار گیلانی که از منجمان برجسته آن زمان بوده است دستور ساخت رصدخانهای را در پایتخت داده است.

بر اساس کتیبهی آجری موجود در بنا که به خط کوفی نگاشته شده و گرداگرد برج نصب شده است، این برج در سال ۳۹۷ هجری قمری (۳۸۵ هجری شمسی برابر با ۳۷۵ هجری یزدگردی) به دستور قابوس ابن وشمگیر بنا شده است. اگر چه معماری ایران دارای سبکهای مختلفی همچون معماری اروپایی نمیباشد و تنها دارای یک سبک و آن هم معماری ایران بوده، ولی بر طبق دستهبندی سبکی معماری ایران از دیدگاه مرحوم پیرنیا این بنا یكی از اولین ساختمانهایی است كه مرز بین شیوه معماری خراسانی و رازی محسوب میشود و در واقع، مربوط به اوایل دوره شیوه معماری رازی است. این جاذبه نهمین اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است و تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل زیار باز میگردد. برج قابوس را باید یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی دانست. پروفسور آرتور پوپ در مورد این بنا چنین نوشتهاست: «در زیر سمت شرق کوههای البرز و در برابر صحراهای پهناور آسیا یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری ایران با تمام شکوه و عظمت خود قد بر افراشته است. این پشتبندهای دهگانه که به فواصل مساوی از یکدیگر قرار دارند از پایبست بنا شروع شده و به قسمت زیرین گنبد ختم میشوند. شاه بالو از عارفهای قرن 8 هجری بود.

ویل دورانت در مورد آن نوشتهاست: «جرجان در قرن ۱۰ میلادی (عصر زیاریان) یکی از ولایتهای بزرگ ایران بود و به امیران روشنفکر اشتهار داشت، مثل شمس المعالی قابوس وشمگیر که ابن سینا را به دربار خود خواند. شهر رویان بسیار زیبا و دیدنی است و یکی از جاذبه های آن وجود بازار جالب و زیبا است که در مسیر آبشار قرار دارد. وی ادامه داد: به دلیل بارش باران مسیر صعب العبور شده و این فرد که به پایین سقوط کرده بود با کمک نیروهای امداد نجات یافت. آنها با فروش محصولات دستی و اجاره دادن خانههای خود به مسافران و برپایی اقامتگاههای بومگردی، هم درآمد بیشتری پیدا کردهاند و هم شرایط را برای گردشگران، راحتتر کردهاند. یکی از معروفترین اقامتگاههای رودبار، اقامتگاه بوم گردی گلبند رودبار است که منظره زیبایی از مه این ییلاق را از تراس آن میتوانید تماشا کنید. آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، شهر رستمآباد، منطقه ییلاقی سلانسر. طبیعت این منطقه رؤیایی به معنای واقعی کلمه، بکر و دستنخورده است. به دلیل وجود کوه های مختلف در اطراف دشت لار، اب و هوای دشت لار از نوع ییلاقی می باشد که زمستانی سرد و پر برف، و بهار و تابستانی دلپذیر دارد. اگر میخواهید در بکرترین جاهای گیلان قدم بزنید و چیزهایی را ببینید که از چشم بیشتر توریستها مخفی است، در این سفرتان به گیلان یک سانس از تجربه «قدم به قدم از لوجنک تا بیشهزار با ریحان» را رزرو کنید و با ریحان به کشف ناشناختهها بروید!

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند از برج قابوس به عنوان یک تابلوی راهنما استفاده میشده است. گرچه از حیث ساختار، برج گنبد با بسیاری از میلها نیز متفاوت است و هنوز علت ساخت آن به درستی مشخص نیست. است. در این دره به علت داشتن زیستگاه امن و مناسب، پستاندارانی چون کل و بز رشد خوبی در این سالها داشته اند. بدنه بنا سراسر از آجرهای پخته قرمز رنگ ساخته شده که در نهایت پختگی و استحکام هستند و به علت تابش آفتاب در طول سالها به رنگ زرد طلایی زیبایی درآمده که خود بر زیبایی بنا افزوده است. اکبر خان این باغ را ساخت و در انتهای آن نیز عمارتی به سبک و سیاق همیشگی معماری ایرانی بنا کرد. تایید یا رد این نظریه، راهکار باستانشناسی ندارد چون در کاوشهای این بنا بقایای هیچ جسدی پیدا نشده است. همین موضوع باعث شده است که نتوانید در این منطقه، اقامتگاهی برای ماندن پیدا کنید. برای اقامت در نزدیکی لیلاکوه میتوانید سراغ اقامتگاهی در لنگرود، مثل اقامتگاه بوم گردی سبزخونه بروید و چند شبی را در یک خانه روستایی اصیل بگذرانید. اگر دوست دارید در سفرتان اقامتگاهی در چالش داشته باشید، سراغ اجاره اقامتگاه آویشار تالش بروید که یکی از باصفاترین انتخابها در این منطقه است. این منطقه تحت نظارت منابع طبیعی قرار دارد و به همین دلیل هنگام ورود به آن، برای هر ماشین باید مبلغی را پرداخت کنید. هنگام افزایش آب، دو آبشار به یکدیگر میپیوندند و چشماندازی زیبا را خلق میکنند. الان که در حال نوشتن این سفرنامه هستم اتفاق بسیار بسیار خوشایندی رو طی دو روز قبل از سایت ها و اخبار شنیدم که ( جنگل های شمال کشور که باقیمانده جنگل های هیرکانی در دنیا هستند که از استان گلستان تا استان گیلان و بخشی هم در کشور آذربایجان میباشد امتداد دارند به ثبت جهانی ( یونسکو) رسیده که بینهایت خوشحالم از این کار زیبا این دومین جاذبه طبیعی ایران بعد از دشت لوت است که ثبت شده و کلا 24 امین اثر ثبت شده ایران در یونسکو).

در این اثر تاریخی، مختصات قلعه مارکوه بهطور مختصر توضیح داده شده است. در ادامه به برخی از این جاذبهها اشاره میکنیم و توضیح مختصری درباره آنها میدهیم. از تمام جاذبهها و دیدنیهای این شهر که بگذریم، میخواهیم کمی حال و هوای بام لنگرود را برایتان توصیف کنیم، جایی که با اجاره اقامتگاه بوم گردی مامن لنگرود میتوانید لذت اقامت در آن را هم بچشید. مسیر رسیدن به این منطقه، خود بهتنهایی سفری جذاب از میان تمام جاذبهها و شگفتیهای زندگی روستایی است. اولسبلنگاه، ییلاقی در ارتفاع ۱۵۰۰ متری سطح دریا است که در میان ارتفاعات تالش قرار گرفته است و یکی از معروف ترین جنگل های گیلان است. جواهردشت یا به گیلکی جوَردشت در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی ۱۰۰ هکتاری دارد. برخی اعتقاد دارند این برج در واقع آرامگاه قابوس بن وشمگیر بوده است. این بنا، گنبد قابوس بقعه آرامگاه قابوس بن وشمگیر میباشد و برج آرامگاه از هرگونه آرایش مبراست. اینجا یکی از جنگل های گیلان است که در عین سادگی شما را مجذوب خود میکند. در راه، قهوهخانههای نقلی و صمیمی را میبینید که مردم محلی با لهجه شیرینشان در آنها از شما پذیرایی میکنند. پس از بازید از این جاذبه گردشگری زیبا، می توانید سری هم به دیگر نقاط دیدنی شهر خاطره برانگیز رامسر، همچون آبشار سیاسرت، جنگل دالخانی، سد میجران و یا دریاچه قو بزنید. با این وجود، امکانات تفریحی و گردشگری فراوانی در این منطقه وجود دارند.

در جایجای استان گلستان آبشارهای شگفتانگیز و رویایی فراوانی وجود دارد که دیدن از همهی آنها با یک سفر امکانپذیر نیست در ادامه با برخی دیگر از این جلوههای زیبای آفرینش آشنا میشوید. دشتهای پرگل، کوهستانهای سرسبز و دریای آبیرنگ و درخشان را درنظر بگیرید که همگی باهم در یک قاب جمع شده باشند. از لنگرود تا دریای خزر، تنها ۱۰ کیلومتر راه است. از این روستا میتوانید منظره بینظیر تمام جنگلها و سرسبزیهای اطراف را مشاهده کنید که در نهایت به دریای خزر میرسند. کوچههای تنگ و باریک با مصالح بومی، سقفهای تخته پوش، جدارههای ارزشمند همه و همه نشانی از اصالت این بافت تاریخی میباشد، بافت قدیمی و کوچههای شهر مقیاسی انسانی داشته و دارای ارزش تاریخی میباشد، از این منظر میتوان این شهر کهن را در کنار روستاهای معروف دیگر ایران همچون ماسوله و ابیانه، میمند و … رطوبت نسبتاً بالا در ماسوله به خاطر برف و باران احساس میشود، اما این رطوبت تنها به خاطر خنکی هوا آزاردهنده نیست، بلکه بسیار خوشایند است. دو ردیف کتیبه کوفی بصورت کمربند وار بدنه را آرایش کردهاست که یک ردیف آن در ۸ متری پای آن و دیگری بالا در زیر گنبد مخروطی قرار دارند. همین ارتفاع بالا باعث میشود آب و هوای خنکی داشته باشد و در بسیاری از فصول، کاملاً فرورفته در مه باشد.