صرافی‌های ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار عظیم ارزهای دیجیتال است. اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، یکی از ساده ترین و مطمئن ترین راه ها این است که تراکنش های خود را از طریق بهترین صرافی های ارز دیجیتال انجام دهید.

صرافی ارز دیجیتال به چه معناست؟

صرافی ارز دیجیتال مکانی است که مشتریان می توانند ارز دیجیتال خود را در ازای ارزهای فیات یا جفت ارز (مانند بیت کوین و اتریوم) خریداری و بفروشند. این صرافی ها عموما به دو صورت فیزیکی یا آنلاین عمل می کنند.

کلمه Exchange به معنای مبادله، معامله و مبادله است. در ابتدا با ورود ارز دیجیتال به ایران، صرافی های فعال در این حوزه مبادلات فراخوانی شدند. اما به مرور زمان کلمه Exchange جایگزین این کلمه شد به طوری که امروزه بیشتر این پلتفرم ها به عنوان صرافی شناخته می شوند.

ایجاد اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان

اولین صرافی ارزهای دیجیتال جهان در سال 2004 در استرالیا شروع به کار کرد. به دلیل نداشتن مجوز رسمی برای فعالیت ارزهای دیجیتال و اطلاعات بسیار اندک در مورد ارزهای دیجیتال، این صرافی در آن زمان در جذب مشتری ناموفق بود که باعث رشد فعالیت آنها شد. به طور سریع. تمام شده

دو سال بعد، یک صرافی در ایالات متحده توسط دو روس و یک لهستانی ایجاد شد. آنها با فعالیت های خود توانستند حدود 30 میلیون دلار ارز دیجیتال خرید و فروش کنند. اما باز هم از آنجایی که مقررات خاصی در رابطه با ارزهای دیجیتال وجود ندارد، وزارت دفاع آمریکا فعالیت های این صرافی را طبق قانون تعطیل کرده است. همچنین صاحبان این ارز دیجیتال به 5 سال زندان محکوم شدند. اما امروزه به مرور زمان فعالیت این صرافی ها قانونی شده است. همچنین قوانینی در خصوص مبادلات ارز دیجیتال در ایران وجود دارد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، صرافی های ارز دیجیتال مکان هایی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند. معمولا نرخ و قیمت ارز دیجیتال در صرافی های ارز دیجیتال بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. به طوری که هر چه تقاضا بیشتر باشد؛ قیمت ارز دیجیتال نیز افزایش می یابد و بالعکس. البته عوامل زیادی مانند نوسانات بازار می تواند بر آن تأثیر بگذارد; اما مبادلات بیشترین تاثیر را دارند.

معاملات ارز دیجیتال می تواند فیزیکی یا آنلاین باشد. به عبارت دیگر علاوه بر سایت و انجام معاملات غیرحضوری و آنلاین، با جایگاه ویژه برای فروش حضوری و فروش با مشتریان خود؛ اما رایج ترین روشی که این صرافی ها استفاده می کنند، روش آنلاین است.

آنها می توانند عملکرد و راحتی را برای کاربران فراهم کنند. این صرافی‌های ارز دیجیتالی متفاوت از یکدیگر، فقط سفارش خرید و فروش صادر می‌کنند، به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند و از تراکنش‌های بین آنها سود کسب می‌کنند. این صرافی‌ها کیف پول‌هایی را برای ارزهای پشتیبانی شده در سایت‌های خود در نظر می‌گیرند و اطمینان می‌دهند که کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را برای تجارت از این طریق وارد کنند یا در صورت نیاز آنها را برای تراکنش‌های آینده ذخیره کنند.

اما انواع دیگری از صرافی های ارز دیجیتال وجود دارد که در آن کاربران به طور مستقیم با صاحبان صرافی معامله می کنند. این صرافی ها معمولاً به مشتریانی که در یک منطقه یا مکان خاص فعال هستند خدمات ارائه می دهند.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال به چند روش طبقه بندی می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال بر اساس مخاطب

به طور معمول، این مبادلات بر اساس مخاطبان به دسته های خصوصی، عمومی و منطقه ای تقسیم می شوند. در صرافی های خصوصی، عضویت کاربر تنها پس از دعوت از صرافی انجام می شود. با این حال، در حالت کلی این مبادلات، خدمات به مشتریان در سراسر جهان ارائه می شود. در حالت منطقه ای، تنها کاربرانی که در یک منطقه یا کشور خاص قرار دارند حق عضویت در صرافی را دارند.

طبقه بندی ارزهای دیجیتال بر اساس نوع تراکنش

در این نوع طبقه بندی، تراکنش های ارز دیجیتال بر اساس نوع فعالیتشان طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال در برخی معاملات فقط با پرداخت ارز فیات می توان خرید کرد و بالعکس. و در برخی از آنها فقط مجاز به مبادله ارز خود با ارز دیگری هستید. در همین حال، برخی از معاملات وجود دارد که از هر دو روش فوق پشتیبانی می کند.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال بر اساس نوع مالکیت کیف پول کاربران

این طبقه بندی رایج ترین نوع طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال است که صرافی ها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند. در صرافی های متمرکز ارز دیجیتال، کاربران کلیدهای خصوصی کیف پول خود را برای تضمین تراکنش ها در اختیار صرافی قرار می دهند. در حال حاضر، این روش رایج ترین روشی است که صرافی های ارز دیجیتال برای تضمین تراکنش های انجام شده در پلتفرم های خود استفاده می کنند.

در صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX)، کلید خصوصی کیف پول تنها در اختیار کاربر است و امنیت تراکنش های انجام شده در صرافی توسط شخص ثالث انجام می شود. به طور معمول، تراکنش هایی که در این صرافی ها انجام می شود از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود. بسیاری از صرافی های غیرمتمرکز مورد استقبال کاربران قرار نمی گیرند. همچنین، اگر کلید خصوصی شما گم شود، هیچ راهی برای بازیابی دارایی های شما وجود ندارد و آنها برای همیشه از دسترس صاحبان خود دور می شوند.

آیا مبادلات ارز دیجیتال باید مستقل باشند؟

مبادلات ارزهای دیجیتال می توانند مستقل باشند یا توسط نهادهای دولتی تنظیم شوند. اگرچه این صرافی ها برای شروع فعالیت خود نیازمند مجوز از بانک مرکزی هستند. اما می توان آنها را به طور کاملا مستقل کنترل کرد به همین دلیل می توانید تغییرات زیادی را در قیمت ارزهای دیجیتال مشاهده کنید. که همه از فعالیت های مستقل این صرافی ها ناشی می شود.

صرافی های ارز دیجیتال در ایران به عنوان یک استارت آپ فعالیت می کنند و هنوز قوانین مشخص و مدونی برای فعالیت آن ها با توجه به تحولات این صنعت تعریف نشده است. اخبار مربوط به فعالیت صرافی ارز دیجیتال در ایران را می توانید در صفحه اخبار و وبلاگ دنبال کنید.

دلیل تفاوت ارزش ارزهای دیجیتال در مبادلات ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال به صورت مستقل و مجزا فعالیت می کنند، قیمت فعلی یک ارز دیجیتال تعیین کننده عرضه و تقاضا و خرید و فروش انجام شده در آن است، بر اساس نتایج قیمت های مختلف مبادلات، قیمت جهانی هر ارز دیجیتال مشخص می شود. معمولا اختلاف قیمت در این بورس بسیار ناچیز است و اگر اختلاف بیشتر باشد معامله گران وارد بورس می شوند تا اختلاف قیمت را متعادل کنند.

کدام صرافی ارز دیجیتال می تواند بدون احراز هویت عضو شود؟

روش بدون احراز هویت روشی است که در آن صرافی ارز دیجیتال به کاربران این امکان را می دهد که بدون ارائه مدرک شناسایی، حق عضویت داشته باشند و در نهایت ارز دیجیتال خود را معامله و خرید و فروش کنند.

اگرچه روش بدون احراز هویت بسیار ناامن است، اما برخی از صرافی های ارز دیجیتال امکان ثبت نام بدون احراز هویت را برای کاربران فراهم می کنند. Exchange StormGain، KuCoin، BitMax و Bitfinex صرافی های غیرمجازی هستند که می توان از آنها برای ایجاد حساب بدون ارائه اسناد شناسایی استفاده کرد. اما باید توجه داشته باشید که احراز هویت از هک کارت های بانکی (حساب های کاربری)، پولشویی، فرار مالیاتی و کلاهبرداری در اجرای تراکنش های کاربران جلوگیری می کند. بنابراین، اگر به دنبال امنیت دارایی های خود هستید، بهتر است قبل از انجام معامله، فرآیند احراز هویت را تکمیل کنید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال

برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال بسیار مهم است که بدانید کدام صرافی های ارز دیجیتال در این زمینه فعال هستند. در ادامه بحث به برخی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال داخلی و خارجی خواهیم پرداخت.

صرافی بایننس

بایننس یکی از محبوب ترین و بی اعتمادترین صرافی ها در جهان است. چانگ پنگ ژائو این صرافی ارز دیجیتال را در سال 2017 تاسیس کرد. صرافی بایننس به عنوان یک کارگزار برای خریداران و فروشندگان کار می کند. این بدان معناست که خریداران و فروشندگان برای خرید و فروش در پلتفرمی ثبت نام می کنند که معاملات بین آنها را به هم متصل می کند.

بایننس ارز دیجیتال خود را به نام بایننس کوین (BNB) دارد. کاربران با استفاده از این ارز می توانند هزینه های تراکنش را کاهش داده و کارمزد کمتری بپردازند.

بایننس در طول سال ها به دلیل امنیت، سابقه و شهرت خود به یکی از محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال در جهان تبدیل شده است. صرافی بایننس با تمام ویژگی های مثبتی که دارد برای کاربران ایرانی چندان مناسب نیست. این صرافی به کاربران ایرانی خدماتی ارائه نمی دهد و حساب کاربری آنها را به دلیل تحریم های اقتصادی مسدود می کند.


صرافی کوین بیس

یکی دیگر از صرافی های معروف در زمینه ارزهای دیجیتال، کوین بیس است. تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط این صرافی محدود است و عمدتاً بر روی چهار ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین تمرکز دارد. این تبادل با رابط کاربری ساده و آسان می تواند بهترین گزینه برای مبتدیان باشد.

صرافی ارز دیجیتال کوین بیس دو فعالیت متفاوت در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال انجام می دهد. به این معنی که علاوه بر خرید و فروش ارز دیجیتال با سایر کاربران، می توانید ارز دیجیتال را مستقیما از کوین بیس نیز خریداری کنید. کارمزد تراکنش های کوین بیس بر اساس حجم تراکنش متفاوت است.

صرافی ارز دیجیتال Bittrex

صرافی ارز دیجیتال Bittrex یکی دیگر از پلتفرم های محبوب در زمینه ارزهای دیجیتال است. این صرافی امکان خرید و فروش بیش از 250 ارز دیجیتال را در اختیار کاربران قرار داده است. Bittrex، مانند دیگر رقیب خود، Binance، به عنوان یک واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می کند. در این صرافی کاربران تنها می توانند با ارز دیجیتال معامله کنند. این بدان معناست که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ارز فیات وجود ندارد. کارمزد مبادله بیت ترکس برای تراکنش های کم ارزش ثابت و معادل 2.5 درصد است.

هر روز حجم زیادی از تراکنش ها با ارزهای دیجیتال در این صرافی آمریکایی انجام می شود، اما این صرافی ارز دیجیتال مانند سایر پلتفرم ها، کاربران ایرانی را تحریم کرد.

همتاپای تغییر کرد

صرافی ارز دیجیتال همتوپی یک پلتفرم آنلاین معاملات ارزهای دیجیتال است که به کاربران امکان می دهد بدون نگرانی از تحریم های اقتصادی با زیرساخت ملی ایران، ارزهای دیجیتال را به ریال خریداری و بفروشند. در این صرافی ارز دیجیتال، علاوه بر خرید و فروش مستقیم ارز دیجیتال، می توانید از طریق تالار معاملات ارز دیجیتال خود را با سایر کاربران معامله کنید.

Hamtopi از بیت کوین، اتریوم، تتر، بیت کوین کش، لایت کوین، چین لینک و ترون پشتیبانی می کند و با ارائه کیف پول های مبتنی بر بلاک چین به کاربران کمک می کند تا ارزهای دیجیتال خود را ایمن نگه دارند.

چگونه در صرافی ارز دیجیتال بایننس ثبت نام کنیم؟

نحوه ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال بسته به فرآیند احراز هویت ممکن است کمی متفاوت باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، نیازی به ارائه شناسه در صرافی های ارز دیجیتال بدون احراز هویت نیست. بنابراین، تنها در صورتی می توانید حساب کاربری خود را ایجاد کنید که یک آدرس ایمیل فعال داشته باشید. اما در صرافی هایی که کاربران باید مراحل احراز هویت را تکمیل کنند و اعتبار عضویت را در چند مرحله ارائه کنند، این مراحل در همه صرافی ها با تغییرات جزئی یکسان است. برای مثال، نحوه ثبت صرافی دیجیتال Binance را در زیر ببینید.

به یاد داشته باشید که در وهله اول نیازی به استفاده از آدرس IP ایرانی برای ایجاد حساب بایننس ندارید. علاوه بر این، به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، لطفاً از کشوری غیر از ایالات متحده ارتباط برقرار کنید. زیرا در این صورت حساب کاربری شما مسدود خواهد شد. با استفاده از نرم افزار VPN می توانید IP خود را تغییر دهید، بازاریابان حرفه ای یک سرور مجازی (VPS) را برای این کار توصیه می کنند، این سرور می تواند یک کامپیوتر در کشور دیگری باشد که کاربر می تواند از راه دور به آن متصل شود.

پیوند Binance.com را در مرورگر خود پیدا کنید و به بخش «ورود به سیستم» در صفحه اصلی سایت بروید.

فرم ثبت نام را پر کنید و از یک آدرس ایمیل معتبر و فعال برای تایید هویت خود استفاده کنید. زیرا لینک تایید به ایمیل شما ارسال می شود.

اگر شخصی شما را با Binance معرفی کرد، می توانید شناسه او را در قسمت Referral ID وارد کنید. این کاملا اختیاری است. هنگامی که کد ارجاع را وارد می کنید، صرافی بایننس کمیسیونی را از تجارت ارجاع شما توزیع می کند.

پس از وارد کردن آدرس ایمیل، رمز عبور مورد نظر و تایید قوانین بایننس، برای ایجاد حساب کاربری خود باید روی Create Account کلیک کنید.

پس از تکمیل فرم ثبت نام، سایت پیامی به ایمیل شما ارسال می کند و از شما می خواهد با تایید لینک موجود در این پیام، حساب کاربری خود را فعال کنید.

برای دسترسی به حساب کاربری خود، باید روی دکمه ورود کلیک کنید.

حال در مراحل بعدی یک کیف پول برای خود بسازید و برای شروع تراکنش ها باید آن را شارژ کنید.

آیا صرافی ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال بین المللی به دلیل تحریم های اقتصادی به کاربران ایرانی سرویس نمی دهند. بسیاری از معامله گران موفق شده اند با استفاده از تکنیک ها بر این محدودیت ها غلبه کنند. اما این همیشه با خطر مسدود کردن حساب کاربری و دارایی های او همراه است.

در سال های اخیر و با توجه به استقبال روزافزون ارزهای دیجیتال، بسیاری از فعالان این حوزه برای رفع نیازهای کاربران ایرانی اقدام به ایجاد صرافی های داخلی ارز دیجیتال کرده اند. از آنجایی که در حال حاضر قانون مشخصی در خصوص ارزهای دیجیتال در کشور وجود ندارد، تردیدهای زیادی در خصوص راه اندازی صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. در همین راستا بانک مرکزی پیش نویس سیاست مبادله و خرید ارز دیجیتال را ارائه کرد. این پیش‌نویس به مقررات مربوط به پیشنهادات اولیه سکه (ICO)، مبادلات ارزهای دیجیتال و سیستم‌های مرتبط، کیف‌پول‌های دیجیتال و همه نهادهای درگیر در استخراج اشاره دارد. در زیر به برخی از این سیاست ها خواهیم پرداخت؟

بانک مرکزی هیچ تضمینی در مورد اعتبار ارزهای دیجیتال نمی دهد و از روش هایی برای تنظیم و تثبیت ارزش این ارزها استفاده نخواهد کرد.

ریسک و ریسک متحمل شده توسط سرمایه گذار در ارزهای دیجیتال صرفا متوجه سرمایه گذار خواهد بود.

صاحب صرافی ارز دیجیتال مسئولیت عملکرد صحیح و امنیت بستر صرافی ارز دیجیتال را بر عهده دارد.

صرافی های آنلاین باید با مقررات ضد پولشویی و «مشتری خود را بشناسید» (KYC) مطابقت داشته باشند.

خرید و فروش ارز دیجیتال تنها در صورتی امکان پذیر است که هویت شخص تایید شود.

صرافی ریال و ارزهای دیجیتال و در غیر این صورت باید از قوانین و مقررات عمومی ارز کشور پیروی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الزامات بانک مرکزی، توصیه می کنیم صفحه قوانین و مقررات را مشاهده کنید.

پس از آشنایی با قوانین کشور در مورد صرافی بیت ارز دیجیتال، اکنون باید یک وب سایت آنلاین برای تبادل ارزهای دیجیتال خود و خرید و فروش ارزهای دیجیتال ایجاد کنید. یک وب سایت معتبر صرافی ارز دیجیتال علاوه بر زیبایی گرافیکی و کاربر پسند بودن باید دارای معیارهای زیر باشد.

امنیت بالا، طراحی گرافیکی ساده و انحصاری، قابلیت افزودن سایت و کارت شرکت، دسترسی آسان به سایت، پیاده سازی سیستم گفتگو با مدیران و فروشندگان سایت، بارگذاری سریع و آسان اطلاعات در سایت، بارگذاری سریع فشرده سازی، بارگیری سریع و آسان اتصال آسان به درگاه های پرداخت الکترونیکی، تنوع آنها. امکان مدیریت سهام، امکان احراز هویت کاربران، امکان تغییر اطلاعات کاربران، ترسیم نمودار بر اساس اطلاعات و قیمت روزانه ارزهای دیجیتال، تعیین قیمت روزانه ارزهای دیجیتال، اختصاص کیف پول به کاربران مختلف برای انجام هر تراکنش، پشتیبانی از زبان های مختلف از جهان