به نظر شما آموزش مفاهیم مالی به کودکان چقدر مهم است؟ در چه سنی باید این درس ها را به کودکان آموزش داد؟ بهترین راه برای آموزش مفاهیم مالی به کودکان چیست؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید در این مقاله با ما همراه باشید زیرا پاسخ تمام این سوالات در اینجا آمده است.

مدیریت امور مالی شخصی برای بسیاری از کودکان ابتدا در خارج از کلاس درس آموخته می شود. بسیاری از اطلاعاتی که کودکان در مورد مسائل مالی دریافت می کنند، از محیط، مانند تلویزیون یا اینترنت و خانواده و دوستان می آید. برخی از چیزهایی که می آموزند مثبت و برخی منفی است.

اولین چیزی که باید بدانید این است که رابطه شما با پول در کودکی می تواند بر نحوه مدیریت پول خود در بزرگسالی تأثیر بگذارد. این کاملا ناخودآگاه اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، این عواقب زمانی رخ می دهد که خود کودکان و بزرگسالان از آن بی خبر باشند. به عبارت دیگر، هر یک از ما مهارت‌ها، عادات، ارزش‌ها و نگرش‌ها را نسبت به مسائل اقتصادی از سنین پایین پرورش می‌دهیم. به همین دلیل است که آموزش مسائل مالی به کودکان از معلمان، والدین و البته والدین بسیار مهم است. این به کودکان کمک می کند تا دانش و مهارت های مورد نیاز خود را برای ایجاد عادات مالی سالم در آینده کسب کنند.

برای شروع، کودکان باید با مفاهیم اولیه سواد مالی آشنا شوند. موضوعات اصلی مسائل مالی شامل مصرف و هزینه، پس انداز، نیازها و خواسته ها می شود.

در این قسمت ابتدا با موضوعات اساسی که کودکان باید بدانند آشنا می شوید.

6 مفهوم اساسی سواد مالی برای آموزش به کودکان:

1- پول چیست؟

بچه ها باید بدانند پول چیست و چگونه از آن استفاده کنند. بسیاری از بزرگسالان این موارد را به خوبی می دانند زیرا مدت زیادی است که پول خرج می کنند. اما این یک مفهوم جدید برای کودکان است. به سؤالات فرزندتان به طور مناسب پاسخ دهید تا به او در درک مفهوم پول کمک کنید. کودکان کنجکاو هستند، بنابراین به آنها آموزش دهید تا عطش دانش را برطرف کنید. اگر می خواهید پول را به فرزندتان بیاموزید، این موضوعات مهم را توضیح دهید.

یادداشت های مهم:

پول نشان دهنده ارزش چیزی است. پول به ما نشان می دهد که همه چیز چقدر است. پول بیشتری برای به دست آوردن کالاهای بیشتر پرداخت می شود. چیزهای ارزانتر به معنای پول کمتر است.

پول از گذشته های دور وجود نداشته است. قبل از اختراع پول، مردم کالاها را با کالا مبادله می کردند یا مبادله می کردند. آنها اقلامی با ارزش مشابه معامله می کردند، اما مشکلات زیادی در این روش وجود داشت. پول همه چیز را آسان کرده است و اکنون در سراسر جهان استفاده می شود.

واحد پولی که در آمریکا استفاده می شود دلار نام دارد. واحد پول ایران نیز ریال است (شما می توانید ارزهای بسیاری از کشورهای دیگر را به فرزند خود معرفی کنید).

2- برای کسب درآمد باید سخت کار کنید

به فرزندتان بگویید: "پول روی درختان نمی روید!" این یک موضوع بسیار مهم برای آموزش کودکان است. به فرزندتان بگویید که کسب درآمد به کار و تلاش نیاز دارد.

درک همه چیز برای کودکان آسان است. آنها ممکن است پول را چیزی تصور کنند که به طور جادویی در زمان های سخت ظاهر می شود. بنابراین لازم است به فرزند خود نحوه کسب درآمد را توضیح دهید. برای درک این مفهوم، نکات کلیدی زیر را به کودک آموزش دهید.

یادداشت های مهم:

درآمد مردم از کار است. یکی از راه های کسب درآمد کار کردن است. افراد وظایفی را انجام می دهند یا در جایی خدمت می کنند (کار) و برای این کار پول (حقوق) دریافت می کنند.

مردم می توانند با فروش محصولات مختلف درآمد کسب کنند. یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد انسان، فروش کالا است. هنگامی که فروشندگان کالایی را با قیمت بالاتر می فروشند، سود بیشتری به دست می آورند و در نتیجه پول خود را به دست می آورند.

3- پول برای خرید کالا استفاده می شود

اما مردم با پولی که به دست می آورند چه می کنند؟ آنها چیزهای مختلفی می خرند.

رابطه بین درآمد و مزایای آن در زندگی را برای کودک توضیح دهید و آن را روشن کنید. در مورد آنچه می توانید در زندگی کودک پیشنهاد دهید فکر کنید. به کودک خود بگویید که لباس هایی که می پوشد، غذایی که می خورد، اسباب بازی هایی که با آن ها بازی می کند و غیره را با پول می خرند. همچنین به کودکان بیاموزید که هزینه همه چیز متفاوت است و هزینه برخی چیزها بیشتر از بقیه است. برای کودکان بزرگتر، تفاوت بین کالاها و خدمات را مورد بحث قرار دهید. برای آموزش این مفهوم به فرزندتان از نکات کلیدی زیر استفاده کنید.

یادداشت های مهم:

مردم از پول برای خرید چیزهای مختلف استفاده می کنند. پول به مردم اجازه می دهد تا آنچه را که نیاز دارند و می خواهند بخرند و به طور کلی به دو دسته کالاها و خدمات تقسیم می شود. کالاها چیزهای ملموسی مانند غذا، لباس، اسباب بازی، وسایل الکترونیکی و غیره هستند. خدمات نیز کارهایی هستند که یک نفر برای دیگری انجام می دهد، مانند کوتاه کردن مو، وقت پزشک و تعمیرات منزل.

برای خرید چیزی باید آنچه را که فروشنده می خواهد بپردازید. بعضی چیزها گرانتر از بقیه هستند. خرید وجوه بیشتر نیاز به پول بیشتری دارد.

4- بین «نیاز» و «نیاز» فرق است.

همه خریدها یکسان ایجاد نمی شوند. کودکان ممکن است ترجیحات (مانند غذا و لباس) را نادیده بگیرند و با آنها برابر با نیازهایشان مانند بازی، وسایل الکترونیکی و اسباب بازی رفتار کنند. خب همانطور که می دانید اولین آیتم ها یا اولویت ها «نیازها» و دومی ها «نیازها» هستند.

یک راه خوب برای رفع این مشکل این است که کودکان خود را با خود به خرید مواد غذایی ببرید و بودجه سفر خود را با آنها به اشتراک بگذارید. تمام پرداخت ها برای غذای سالم "نیاز" است. "خواسته ها" چیزهایی هستند که برای بقای ما ضروری نیستند و تنها زمانی مورد توجه قرار می گیرند که همه "نیازها" خریداری شده باشند و مقداری پول باقی مانده باشد. از نکات کلیدی زیر برای آموزش این مفهوم به کودک خود استفاده کنید.

نکات مهم:

«نیازها» نیاز هستند. هزینه های لازم برای زندگی انسان از ضروریات محسوب می شود. اگرچه این نیازها برای زندگی ضروری هستند، اما برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارند. شیراحمدی اما به طور کلی مهمترین نیازهای انسان نیاز به غذا، سرپناه و حمل و نقل است. این به معنای پرداخت هزینه مواد غذایی، اجاره و حمل و نقل است.

«نیازها» در واقع تجملات هستند. اگرچه خواسته ها برای بقا ضروری نیستند، اما مخارجی که "خواسته" محسوب می شوند، زندگی را خوشایندتر می کنند. بسته به درآمد و سبک زندگی افراد، اقلام لوکس می تواند شامل لباس های گران قیمت و سفر، برنامه ریزی برای بیرون رفتن با دوستان یا مهمانی های مختلف باشد.

5- عاقلانه پول خرج کنید

کودکان باید یاد بگیرند که مخارج خود را کنترل کنند. مردم همیشه انتخاب دارند که کجا، چه زمانی، چگونه و چرا پول خود را خرج کنند.

فروشگاه ها و برندهای مختلف محصولات مشابه را با قیمت های بسیار متفاوت عرضه می کنند. به فرزندان خود توضیح دهید که چرا قیمت های یک کالا در مکان های مختلف متفاوت است و چگونه از منطق ما برای خرید عاقلانه استفاده کنند. این را می توان در فروشگاه های مواد غذایی نیز انجام داد. قیمت یک محصول خاص را با برندهای مختلف مقایسه کنید. تفاوت قیمت آنها چیست؟ آیا این محصول ارزش پول را دارد؟

همه ما باید پول خرج کنیم. با این حال، خریدهای ما (چه لازم و چه غیر ضروری) باید هوشمندانه و با دقت انجام شود. از نکات کلیدی زیر برای آموزش این مفهوم به کودک خود استفاده کنید.

یادداشت های مهم:

مردم حق انتخاب دارند که چه چیزی بخرند. وقتی کالا و خدمات می خریم، تصمیم می گیریم پول خود را کجا خرج کنیم. هزینه های پول، هزینه های مختلف باید کنترل شود.

در این زمینه خرید مقایسه ای کمک زیادی به ما می کند. هدف از خرید مقایسه، مقایسه قیمت محصولات و خدمات از فروشندگان مختلف قبل از خرید است. بررسی این مسائل به ما کمک می کند عاقلانه خرج کنیم.

6- پس انداز، پس انداز پول برای آینده است

فقط آموزش مفهوم پول و پول کافی نیست. پس انداز یا پس انداز پول یکی دیگر از مفاهیم مهم برای آموزش به کودک است. به کودک توضیح دهید که پس انداز پولی است که خرج نمی کنیم و برای آینده کنار می گذاریم.

پس انداز نباید یک کار طاقت فرسا باشد. به عبارت دیگر، صرفه جویی به معنای بی توجهی به نیازهای سلامتی نیست (مثلاً به معنای حذف غذاهای مهم از رژیم غذایی نیست). از بچه ها بپرسید اگر پول اضافی داشته باشند چه چیزی می توانند بخرند. عروسک داری؟ بازی؟ دست بیسبال؟ به کودک توضیح دهید که می تواند این پول را برای آینده خود پس انداز کند. به این ترتیب کودک شما مفهوم پس انداز و نحوه انجام آن را می شناسد.

مهمترین چیز برای کودکان استفاده از آن برای پس انداز است. هنگامی که آنها این عادت را یاد گرفتند، می توانند روی چیزی که برای خود پس انداز می کنند (چیزهای سرگرم کننده مانند بازی یا سفر یا چیزهای مهم مانند هزینه های مدرسه) تمرکز کنند. برای درک بهتر مفهوم اقتصاد، این نکات مهم را به کودک خود آموزش دهید.

یادداشت های مهم:

ما اکنون را انتخاب می کنیم که بعداً خرج کنیم. به کودک خود توضیح دهید که پس انداز به معنای از دست دادن پول نیست، بلکه به معنای کنار گذاشتن آن برای هزینه های ضروری بیشتر در آینده است. همچنین، روشن کنید که پس انداز صرف هزینه هایی است که ممکن است در آینده نتوانند از عهده آن برآیند.

یک هدف برای پس انداز تعیین کنید. برای تعیین هدف پس انداز با کودکان صحبت کنید (بیشتر کودکان برای خرید چیزهای جالبی مانند اسباب بازی پس انداز می کنند). بعداً، زمانی که زمان مناسب است، در مورد اهداف پس انداز خود بحث و اولویت بندی کنید.

یک طرح پس انداز تهیه کنید. صرفه جویی در پول نیاز به ترفندها و تکنیک هایی دارد که باید به کودکان آموزش داده شود. به فرزندتان کمک کنید تا یک استراتژی برای رسیدن به هدف پس انداز خود ایجاد کند. از فرزندتان بخواهید مقدار مشخصی پول را برای اسباب بازی ها یا هزینه های تعطیلات کنار بگذارد. تربیت مالی کدوکان زهرا شیراحمدی همچنین محل نگهداری پول و نحوه نگهداری آن را مشخص کنید. برای کودکان، بهترین مکان برای پس انداز، قلک است.


اما چرا باید به کودکان در این زمینه آموزش داده شود؟ یا آموزش مفاهیم مالی