آیا ریاضیات در چند جمله قابل ارائه است؟ تأسيس علوم پايه به ويژه رياضي كه مادر همه علوم است، بي ترديد كار بسيار دشواري است; زیرا علم ریاضی از یک سو ذهنی و انتزاعی و از سوی دیگر عملی است و بنابراین تعریف ما باید کلی باشد تا تمامی جنبه های دانش ریاضی را در برگیرد. «اندروگلیسون» ریاضیدان آمریکایی در مقدمه علم ریاضی می گوید:

«ریاضیات علم نظم است و هدف آن یافتن، توصیف و درک نظمی است که در موقعیت‌های ظاهراً پیچیده یافت می‌شود، و ابزار اصلی این علم مفهومی است که ما را قادر می‌سازد تا این نظم را توصیف کنیم».

دکتر. دیبایی، استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران، در مقدمه‌ای بر ریاضیات افزود:

«علم ریاضی رسمی‌سازی تجربیات طبیعی است که در گیاهان و سایر موجودات می‌بینیم، علم ریاضی این تجربه را دسته‌بندی و مشروعیت می‌بخشد و آن را توسعه می‌دهد.

استاد ریاضیات دکتر این ریاضیدان همچنین در ارائه ریاضیات گفت: ریاضیات علم الگوبرداری از علوم دیگر است. یعنی زبان رایج نظریه های علمی سایر علوم، علم ریاضی است و امروز اگر علم را نمی توان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نیست.

به عقیده برخی، ریاضیات مجموعه ای از فرمول ها و قواعد نیست که بتوان در همه جا و همیشه از آن استفاده کرد، بلکه ریاضی این است که به درستی فکر کند تا مسئله را بفهمد و به پاسخ برسد و به این توانایی دست یابد، برای این کار دانش آموز باید صبر داشته باشد. . و پشتکار لازم برای اینکه بتوان ساعت ها به یک مسئله ریاضی فکر کرد و در نهایت با ابتکار و خلاقیت آن را حل کرد.

مقدمه ای بر روش های ریاضی:

ریاضیات یک هنر کهن است و یکی از ذهنی ترین و در عین حال بشری ترین تلاش ها از ابتدا تا کنون است. در واقع، از سال 1800 قبل از میلاد، زمانی که بابلی ها ماهیت انتزاعی اعداد را مطالعه کردند، ریاضیات به عنوان ابزاری مورد نیاز هر روزه برای کاوش در زمین، جهت یابی و ساختن ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار گرفت.

امروز هم همینطور است و شاید به همین دلیل است که در ریاضیات با دو گرایش ریاضی محض و کاربردی روبرو هستیم. اما آیا می توان این دو گرایش ریاضی را به طور کامل از یکدیگر جدا کرد؟ آیا می توان گفت که ریاضیات محض فقط یک فعالیت ذهنی است و کاربردی ندارد، اما ریاضیات کاربردی کاربرد ریاضیات را در علوم و فنون مختلف مطالعه می کند؟ به قول «هارولد هاردی» ریاضیدان بزرگ انگلیسی، آیا فقط برای زیبایی ریاضیات (ریاضیات محض) باید این کار را کرد و این علم هیچ ارزش علمی ندارد؟

باید گفت که امروزه چنین دیدگاهی قابل قبول نیست، اما به گفته ریاضیدانان، حتی ذهنی ترین حوزه های ریاضی مانند هندسه، نظریه اعداد و منطق از اهمیت علمی بالایی برخوردارند و به همین دلیل ریاضیات را نباید تقسیم کرد. . به دو گرایش: ریاضیات محض و ریاضیات کاربردی.


ادامه پست: https://lotusmath.ir/product/دوره-جمع-بندی-ریاضی-انسانی/