چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

زندگی مدرن مانند یک جاده شلوغ است که همه ما را با شرایط سخت و دشوار بسیاری روبرو می کند. حقیقت این است که بین افراد مختلف تفاوتی وجود ندارد. هر کدام از ما به نوعی با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کنیم. با این حال، ما یاد گرفته ایم که همیشه قدر آنچه را داریم بدانیم. مثلاً به ما بگویید که هیچ نعمتی ارزشمندتر از سلامتی نیست. حالا به نظر شما سلامتی فقط محدود به سلامت جسمی است؟ آیا عدم وجود بیماری های جسمی دلیلی بر سلامت کامل هر یک از ماست؟ بدیهی است که پاسخ این سوال «خیر» است.

چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟

در واقع تعریف صحیح سلامت شامل تمام جنبه های بدن، ذهن، جامعه و حتی اقتصاد می شود. در واقع، حتی اگر روابط اجتماعی یا موقعیت اجتماعی مناسبی نداشته باشیم، نمی توانیم خود را در سلامت کامل بدانیم; بنابراین، اصطلاح "سلامت" گسترده تر از بدن انسان است. یکی از مهمترین ابعاد سلامتی، سلامت روح و روان ماست که اتفاقاً تا حدودی از آن غفلت می شود. با توجه به نقش مهم و اساسی این معیار بهداشتی در کیفیت زندگی، این مقاله را با بررسی علت مراجعه به روانشناسی و تاثیر مرجع دنبال کنید.

چرا باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

روانشناس چیست؟

روانشناسی حوزه بسیار گسترده ای است که هر یک از شاخه های آن را می توان به طور جداگانه معرفی و تعریف کرد. با این حال، ما یک مقدمه جامع و قابل فهم در زمینه روانشناسی ارائه خواهیم کرد. همانطور که گفته شد سلامت روح و روان از اهمیت بالایی برخوردار است; زیرا می تواند کیفیت زندگی را به کلی تغییر دهد. خود را در شرایطی تصور کنید که دائماً مضطرب هستید و ذهنتان برای مدت طولانی مشغول انجام کوچکترین کارها خواهد بود. آیا می توانید یک زندگی راحت داشته باشید؟ در موقعیت های دیگر، ممکن است احساس غم و اندوه دائمی داشته باشید که به هیچ وجه از بین نمی رود. آیا می توانید با این شرایط به اندازه کافی از لحظات شاد زندگی لذت ببرید؟ واضح است که با وجود این مشکلات نمی توان زندگی خوبی داشت. اکنون برای پرداختن به چنین مواردی افراد در رشته روانشناسی مشغول به تحصیل هستند تا با حل الگوهای ذهنی و رفتاری و بررسی فرآیندهای مغزی این سوالات را حل کنند. به طور کلی، روانشناسان می توانند وظایف بسیار متنوعی داشته باشند که در زیر به طور خلاصه آنها را بیان می کنیم:

مطالعه رفتار و الگوهای ذهنی

شناسایی اختلالات روانی

روانکاوی و روان درمانی

انجام آزمایشات در زمینه سلامت روان.

تحقیق در این زمینه

آموزش روانشناسی به دانش آموزان

آنچه در ذهن اکثر افراد به عنوان یک روانشناس شکل گرفته است در واقع همان روانشناس بالینی است که با مراجعان ارتباط برقرار می کند و سعی در درمان اختلالات و مشکلات آنها دارد. برخی از روانشناسان ممکن است فقط در زمینه آموزش و پژوهش فعال باشند و در رختخواب نباشند. در ادامه به بررسی ویژگی های بهترین روانشناس و همچنین دلایل تماس با روانشناس می پردازیم.

تفاوت روانشناس و روانپزشک

یکی از رایج ترین سوالاتی که مردم دارند تفاوت روانشناس و روانپزشک است. باید بدانید که روانشناس دارای مدرک فوق لیسانس روانشناسی است و پس از آن می تواند در مقطع بالاتر تحصیل کند. روانشناسان سعی می کنند با استفاده از تکنیک های درمانی مانند گفتگو، تجزیه و تحلیل داده ها و غیره به درمان مراجعان بپردازند. از سوی دیگر، روانپزشک کسی است که پس از هفت سال پزشکی عمومی به مطالعه روانپزشکی می پردازد تا بتواند بیماران را با استفاده از داروها و سایر روش های درمانی درمان کند. به طور کلی اولین قدم برای درمان مشکلات روانی مراجعه به روانشناس و به دنبال آن روانپزشک است. در بسیاری از موارد لازم است هر دو به طور همزمان مشخص شوند.

چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟

چه زمانی باید با روانشناس تماس بگیریم؟

یکی از معضلات اساسی در جامعه به خصوص در جامعه ما، باور غلط مراجعه به روانشناس است. بسیاری از مردم بر این باورند که تنها افرادی که مشکلات روانی شدید دارند باید به بهترین روانشناسان مراجعه کنند. این در حالی است که مراجعه همه اعضای خانواده به یک روانشناس خوب می تواند کیفیت زندگی افراد را تا حد زیادی بهبود بخشد. روانشناس به شما کمک می کند گره های ذهنی خود را باز کنید و مشکلات و افکار آزار دهنده را از خود دور کنید. بنابراین مراجعه به روانشناس نباید موجب شرمساری و خجالت باشد یا از دید دیگران پنهان نباشد; زیرا کاملا طبیعی است و به شما برچسبی نمی چسبد. بیایید به برخی از شرایطی که شما را ملزم به مراجعه به روانشناس می کند نگاهی بیاندازیم.

مشکلات خواب، اشتها و فعالیت بدنی

بسیاری از درگیری های ذهنی می توانند به طور مستقیم بر وضعیت جسمانی افراد تأثیر بگذارند. حتی در بسیاری از موارد، مسائل روحی در نهایت منجر به مشکلات جسمی جدی می شود. تغییر خواب و اشتها دو نشانه مهم برای تشخیص مشکلات روحی و روانی هستند. افراد مبتلا به تنش و اضطراب بیش از حد معمولا زیاد نمی خوابند و ممکن است شب های متوالی بیدار بمانند. آنها همچنین تمایل زیادی به خوردن غذا نشان می دهند. از سوی دیگر، افراد افسرده تمایل زیادی به خواب دارند. اما آنها تا حد امکان کمتر غذا می خورند. با بررسی این سوالات می توان مشکلات روانی افراد را تشخیص داد.

آسیب عاطفی

اگر اخیراً ضربه روحی و روانی را تجربه کرده اید، بهتر است با کمک بهترین روانشناسان این شرایط سخت را پشت سر بگذارید. مشاوره با روانشناس به شما کمک می کند تا در مدت کوتاهی بر دوران عزاداری غلبه کرده و به زندگی عادی برگردید.

ناتوانی در ملاقات با افراد جدید و حفظ روابط

اگر قادر به برقراری روابط سالم و موثر با دیگران نیستید، حتما با یک روانشناس مشورت کنید. ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران می تواند نشانه ای از مشکلات رفتاری و عاطفی باشد که با جلسات روانشناختی قابل بهبود است. مشکل در برقراری ارتباط با دیگران می تواند تأثیری دوگانه بر استرس روانی داشته باشد.

مشکل در تنظیم احساسات

اگر احساسات مختلف به صورت تشدید شده در وجود شما ظاهر شود، ممکن است در طول زندگی خود با مشکلات ناشی از این مشکل مواجه شوید. عصبانیت بیش از حد و ناتوانی در کنترل خشم عاملی مخرب در روابط است که به بسیاری از عزیزان شما آسیب می رساند. اگر مدام ناراحت و غمگین هستید باید با مراجعه به مراکز روانشناسی مشکل را حل کنید.

برخی از موارد ذکر شده در این بخش، مشکلات رایج و نشانه هایی از چالش ها و مشکلات روحی و روانی بود که در بسیاری از افراد دیده می شود. اما نمی توان آنها را جدی گرفت. در کنار اینها، البته علائم بسیار دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

ویژگی های یک روانشناس خوب

تا اینجا در این مقاله به اهمیت مشاوره با روانشناس و زمان لازم برای این امر پرداخته ایم. با دانستن ویژگی های یک روانشناس، بد نیست حالا یک روانشناس پیدا کنید و او را بفرستید. در زیر به اختصار به برخی از این ویژگی ها اشاره کرده ایم:

یک روانشناس خوب ابتدا باید خودش را خوب بشناسد. اگر یک روانشناس نتواند بر مشکلات خود غلبه کند، نمی تواند دیگران را راهنمایی کند. همیشه به دنبال یک روانشناس موفق باشید تا بهترین روانشناس را پیدا کنید.

برای روانشناسی خوب است که به یادگیری جدیدترین آموزش ها در زمینه خود ادامه دهید. اطلاعات و دانش اضافی می تواند به افزایش توانایی روانشناس برای درمان مراجع کمک کند.

یک روانشناس خوب باید با مراجعان همدردی کند و بی طرفانه با آنها رفتار کند.

روانشناسان نباید مشتریان خود را قضاوت کنند. در عوض، آنها باید با دقت به سخنان آنها گوش دهند و شرایط را درک کنند.

یک روانشناس خوب هنر گوش دادن فعال را می داند. باید مکالمه را جلو ببرید تا مشتری علاقه مند به ادامه گفتگو باشد و تمام نکات ذهنی را بیان کند.

چگونه یک روانشناس خوب و با تجربه پیدا کنید؟

اگر به دنبال فردی هستید که تمام ویژگی های ذکر شده در بخش قبل را داشته باشد و با دانش به شما گوش دهد و راهنمایی کند، پس باید به دنبال یک روانشناس خوب باشید. اگر یک روانشناس خوب نمی شناسید، Doctor Finder می تواند به شما کمک کند تا بهترین روانشناس را پیدا کنید. در سایت دکترآب می توانید با مشخص کردن تخصص پزشک یا روانشناس مورد نظر خود و همچنین شهر خود لیستی از بهترین روانشناسان ها و پزشکان را دریافت کنید.

این وب سایت دارای صفحه مخصوص به خود با اطلاعات هر پزشک و روانشناس، شماره تماس، آدرس مطب و نظرات مشتریان می باشد. پس از انتخاب روانشناس، می توانید با چند کلیک به صورت آنلاین ثبت نام کنید و از هیچ زحمتی برای رزرو نوبت جلوگیری کنید.