درب های شیشه ای با توجه به مقاومت در برابر آتش، گرما و دود به 3 گروه زیر تقسیم می شوند:

ه: درب عایق حرارتی نیست و فقط از انتشار شعله و دود جلوگیری می کند.

EW: علاوه بر عملکرد مقاوم در برابر آتش، در برابر حرارت نیز مقاوم است.

EI: بالاترین مقاومت در برابر آتش را دارد. زیرا علاوه بر جلوگیری از گسترش آتش، از نفوذ دود و حرارت جلوگیری می کند.

به عنوان مثال هنگام خرید درب شیشه ای نسوز با کدهایی مانند E30، E60، E120 مواجه می شوید. 30، 60 و 120 نشان دهنده طول دروازه برای جلوگیری از نفوذ است. اصولا این زمان به ساکنین و ساکنان ساختمان زمان کافی برای تخلیه می دهد.

حداکثر زمانی که درب های شیشه ای می توانند از عبور و گسترش آتش جلوگیری کنند 120 دقیقه است.

درب های شیشه ای حرارتی یکی از گزینه های موجود می باشد. این نوع درب ها قیمت مناسبی دارند و در عین حال ظاهر زیبایی دارند. نکته قابل توجه درب های شیشه ای نشکن و نسوز این است که در برابر حرارت مقاوم هستند اما اگر در معرض هوا یا آب سرد قرار بگیرند و دمای محیط به طور ناگهانی افزایش یابد امکان دارد. اگرچه زباله‌ها به شکل کوچک‌ترین ذرات به وجود می‌آیند، اما خطری برای سلامتی افراد اطراف خود ایجاد نمی‌کنند.



نصب درب ضد حریق


از آنجا که این درب برای جلوگیری از ورود آتش استفاده می شود. نصب آن باید به درستی انجام شود تا به خوبی در قاب خود قرار گیرد. به عبارت دیگر نصب صحیح آن بر عملکرد درب در هنگام آتش سوزی تاثیر می گذارد.

در فرآیند نصب؛ درب باید کاملاً در چارچوب قرار گیرد، مهر و موم ها باید صاف قرار بگیرند و لولاها باید بررسی شوند. معمولا شرکت های تولیدی به نصب آن اهتمام می ورزند، در خرید درب ضد حریق به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای اطمینان از عملکرد درب های ضد حریق با توجه به درجه بندی و مقاومت آنها باید آزمایشی انجام شود. 5 مرحله اساسی برای آزمایش ضد حریق به شرح زیر است:

1- درب خریداری شده باید دارای گواهی فنی و تایید اصالت کالا از سازمان آتش نشانی باشد.

2- هنگام بسته شدن درب، فاصله بین در و چهارچوب از بالا و اطراف 4 میلی متر باشد. این شکاف در پایین درب می تواند تا 8 میلی متر باشد. به عبارت دیگر نور نباید از پایین درب عبور کند.

3- واشرهای اطراف درب باید دقیق و بدون آسیب نصب شوند. همانطور که گفته شد، درزگیرها به گرما حساس هستند و در هنگام آتش سوزی حجیم می شوند و از انتشار شعله و دود جلوگیری می کنند.

4- قابلیت اطمینان و استحکام تمامی لینک های درب را بررسی کنید.

5- درب را تا نیمه باز کرده و رها کنید، درب باید کاملا بسته شود بدون اینکه گیر کند.


جزئیات درب آتش نشانی

زیرا این درب ها نسبت به درب های معمولی ویژگی های متفاوتی دارند. تهیه درب با عناصری مانند مصالح و رنگ خاص درب ضروری است. حال ممکن است بپرسید به چه جنبه هایی باید توجه کرد؟ در زیر به بررسی مشخصات فنی و عناصر درب برقی خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است؛ اکثر تولیدکنندگان فعال در این زمینه تمامی موارد زیر را در استانداردهای خود در نظر می گیرند. از طرف دیگر، اگر درب دارای استانداردهای مورد تایید آتش نشانی باشد، پس مجوز


اتصالات نسوز

اتصالات درب ضد حریق باید مقاومت بالایی داشته باشند:

لولاهای درب آتش نشانی: این لولاهای درب سالم هستند، برای تایید انطباق با الزامات اساسی ایمنی و حفاظت از محیط زیست، باید علامت CE را داشته باشد. در واقع می توان گفت که باید از درب ضد حریق مخصوص استفاده کرد. ساختار لولاها نمی سوزد، امنیت درب به دلیل عدم چرخش و ذوب نشدن آن در دمای بالا مطرح نیست.

از آنجایی که درهای ضد حریق سنگین هستند، معمولاً به 3 لولا نیاز است. درهای سبک استاندارد دارای 2 لولا هستند.


انواع درب ضد حریق

انواع لولا برای درب نسوز به شرح زیر است:

لولاهای متریک: این لولاها به صورت متریک ساخته می شوند و با اره قابل برش هستند. در واقع دلیل این مشکل استفاده از لولا از بالا به پایین درب است که البته این مدل چندان رایج نیست.

لولاهای فن : این لولاها دو طرف هستند یعنی درب مذکور از دو طرف باز و بسته می شود.

پکیج مخفی: همانطور که از نامش پیداست پس از نصب این مدل لولایی هیچ اثری روی در باقی نمی ماند. این ریشه را می توان با سوراخ کردن یک سوراخ بزرگ در درب نصب کرد که روشی بسیار ظریف است.


دسته نسوز

دستگیره یکی از مهم ترین درب های ضد حریق می باشد که بسیار مهم بوده و فقط برای مواقع اضطراری ساخته شده است. دو نوع درب ضد حریق وجود دارد: اهرمی (میله ای) و فشاری (لمسی). فشار دست به دلیل کارایی و ایمنی بالا موثرتر است.

یکی از متداول ترین دستگیره های نصب شده روی این درها؛ دسته ضد هراس به راحتی در مواقع اضطراری تنظیم مجدد می شود. این دستگیره تحت فشار بوده و عملکرد آن به گونه ای است که فشار کمی برای باز شدن درب کافی است. در صورت آتش سوزی و دمای بالا، عملکرد دسته پانیک نباید به خودی خود مختل شود یا باز شود، زیرا دود به طبقات دیگر سرایت می کند.


رنگ درب نسوز

در حفاظت در برابر حریق باید در برابر حرارت و شعله مقاوم باشد و با رنگ معمولی قابل رنگ آمیزی نباشد. از این گذشته ، کوچکترین جرقه می تواند مشتعل شود. بنابراین برای رنگ آمیزی باید از رنگ پودری خاص و استاندارد استفاده کرد.

پوشش رنگی درب های ضد حریق باید به گونه ای باشد که در برابر آتش منبسط شده و لایه ای مقاوم را تشکیل دهد. رنگ مورد استفاده برای حفاظت در برابر آتش از نوع پودری است که به صورت الکترواستاتیک روی در اسپری می شود و سپس در کوره قرار می گیرد.



آتش در دهان

عوامل موثر بر قیمت حفاظت در برابر آتش:

1- مواد استفاده شده

2- سطح مقاومت در برابر آتش

3- رتبه

تولید کننده 4 درب



بدیهی است که دربی در کنار مقاومت بالا در برابر آتش دوام بالایی نیز دارد. بسته به جنس استفاده شده و ظاهر درب، قیمت های متفاوتی دارد. به عنوان مثال، یک درب تمام استیل با درجه حریق یک ساعت و نیم 2 تا 3 برابر گرانتر از درب چوبی با درجه حریق نیم ساعت است. در نتیجه، اگر به دنبال یک درب ضد حریق ارزان قیمت هستید، درب چوبی ممکن است انتخاب خوبی باشد.

از آنجایی که نصب درب ضد حریق بسیار مهم است، هزینه نصب نیز بالاست.


بهترین درب ضد حریق

انتخاب بهترین درب ضد حریق به نیاز شما بستگی دارد. اگر می خواهید بالاترین مقاومت در برابر آتش را داشته باشید، باید سطوح بالاتر را انتخاب کنید. تولیدکنندگان با توجه به دوام و تنوع طرح های محصولات خود، انتخاب را برای شما آسان می کنند. به یاد داشته باشید که حتی ساده ترین درب های ضد حریق نیز می توانند در مواقع اضطراری و خطرناک عملکرد مفیدی داشته باشند.


امکانات درب ضد حریق ارزان

درب های رایگان در دسته درب هایی قرار می گیرند که برای مدت کوتاه تری از آتش سوزی جلوگیری می کنند. البته تمام استانداردهای درجه بندی حریق برای ساخت و ساز و پوشش داخلی باید رعایت شود.

درب های چوبی نسوز با ضخامت 44 میلی متر و مقاومت در برابر حریق 30 دقیقه از جمله درب های اقتصادی هستند.


مشاوره در مورد درب ضد حریق

ایرادهای رایج می توانند در صورت بروز حادثه یا آتش سوزی در عملکرد این درب ها اختلال ایجاد کنند. این خطاها در بحث زیر بررسی می شوند.



قفل درب آتش نشانی

چنین درهایی باید در مواقع بحرانی و در هنگام خطر به راحتی باز و بسته شوند. بنابراین قفل کردن این درب کاملا اشتباه است.


درهای آتش نشانی را باز بگذارید

این در به هیچ عنوان نباید باز شود. زیرا در صورت بروز حریق آتش به راحتی به داخل ساختمان سرایت می کند. جالب اینجاست که باز گذاشتن این در غیر قانونی تلقی می شود. یعنی در مواقع اضطراری عواقب قانونی برای فرد فراموش شده در نظر گرفته می شود. به همین دلیل اکثر درب های ضد حریق قابلیت بسته شدن خودکار را دارند.


دسترسی به درب ضد حریق را مسدود می کند

جلوگیری از گسترش آتش فقط به استفاده از این درب مربوط نمی شود، بلکه راهروی منتهی به این درب می تواند راه فراری در صورت بروز حادثه باشد. بنابراین این مسیر نباید مسدود شود.

درب ضد حریق چه زمانی باید نصب شود؟



در ساختمان های تجاری، هتل ها و مراکز خرید باید از درهای نسوز استفاده شود. این به دو دلیل مفید خواهد بود:

1- مدیریت ایمنی مسیرهای تخلیه از ساختمان به بیرون در صورت خطر. این به این معنی است که مردم به یک مسیر امن حرکت می کنند که آتش گسترش نمی یابد و محل را تخلیه می کنند.

2- هنگامی که ساکنان ساختمان در هنگام آتش سوزی در محل خود محبوس می شوند. در حفاظت در برابر حریق سرعت گسترش آتش را کاهش می دهد. به همین دلیل، آتش نشانی زمان کافی برای نجات مردم خواهد داشت.

در بسیاری از کشورها نصب درب ضد حریق در ساختمان های تجاری بزرگ الزامی است. تعداد و ابعاد درها با توجه به اندازه ساختمان تعیین می شود. انتخاب کلاس درب نسوز با توجه به موقعیت درب در ساختمان انتخاب می شود.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، درب ضد حریق مدرن‌ترین راه برای تضمین ایمنی و حفاظت از فضاهای پرخطر و آتش‌سوزی است. امروزه تولیدکنندگان با استفاده از روش ها و مواد مختلف، دانش و تجربه مناسبی را برای تولید بهتر به دست آورده اند. ضمنا این محصول با توجه به تنوع محصولات با قیمت های مناسب قابل تحویل است.

رفرنس مقاله: https://baharidoor.com/