برای اولین بار در سال 1379 کتاب مبحث 18 مقرارت ملی ساختمان تهیه و منتشر شد. این کتاب درباره عایق‌بندی و تنظیم صدا توسط جمعی از متخصصان و مهندسان مکتوب شده است. مقایسه کیفیت ساختمان‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تدوین مباحث مقرارت ملی ساختمان در جهت افزایش کیفیت سازه‌ها موثر است. لذا وزارت مسکن و شهرسازی به این امور توجه ویژه‌ای نشان داده و در مسیر ایجاد آسایش، رفاه و صرفه اقتصادی بهره‌برداران گام نهاده است. در ادامه مقاله موضوع عایق‌بندی و تنظیم صدا را به صورت شفاف بررسی می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. البته میتوانید همین حالا به سودا رجوع کنید و مستقیم مبحث 18 مقررات را دانلود نمایید.

عایق‌بندی و تنظیم صدا چیست؟

باتوجه به گسترش فرهنگ آپارتمان‌نشینی بسیاری از ساکنین ساختمان‌های مسکونی از آلودگی‌های صوتی و عایق‌بندی نامناسب ناراضی هستند. عایق صدا به کاهش فشار صدا بر اساس منبع و گیرنده صوتی مشخص کمک می‌کند. در ساختمان‌های امروزی یکی از مهم‌ترین فاکتورها عایق‌بندی مناسب صدا است. زیرا آلودگی صوتی در آپارتمان‌ها آزاردهنده بوده و هدف دفتر مقرارت ملی ساختمان را نقض می ‌کند.

طبق مبحث 18 مقررات ملی ساختمان مشکلات آکوستیکی ساختمان‌ها بیشتر شده و علت آن ترافیک نوفه سازه‌ها یا واحدهای مجاور است. متاسفانه نوفه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به قدر افزایش یافته که نمی‌توان از مفاد مبحث 18 مقرارت ملی ساختمان اجتناب کرد. البته این موضوع منجر به عایق‌بندی و تنظیم صدای اصولی ساختمان‌ها شده است. طبق این قوانین وضع شده کلیه پیمانکاران باید در سازه‌های خود این استانداردها را رعایت کرده و عایق‌بندی انجام دهند.

مفاد مبحث 18 مقرارت ملی ساختمان

این کتاب برای نخستین بار در سال 1379 انتشار یافته و در نسخه‌های بعدی ویرایش شده و تکامل می‌یابد. دومین نسخه بازنگری مبحث 18 مقرارت ملی ساختمان در سال 1390 و سومین نسخه در سال 1396 به عنوان منبع آزمون‌های نظام مهندسی قرار گرفته است. مبحث عایق‌بندی و تنظیم صدا در 2 فصل، 5 پیوست و واژنامه گردآوری شده و در اختیار مهندسان قرار می‌گیرد. نخستین فصل این کتاب به توضیح هدف، دامنه کاربرد و تعاریف پرداخته است.
فصل دوم مبحث هجدهم مقرارت ملی ساختمان در مورد مقرارت آکوستیکی انواع ساختمان‌ها طراحی و نوشته شده است. در این فصل مقرارت آکوستیکی مراکز عمومی و مسکونی مورد بحث قرار گرفته است. پیوست‌های 1 تا 5 دارای موضوعات صدابندی، مصالح، جداکننده‌ها و طراحی آکوستیکی هستند. با مطالعه تعاریف و واژه‌نامه می‌توان به راحتی با اصطلاحات رایج درباره عایق صدا آشنا شد.

هدف مبحث 18 در ساختمان‌سازی

مقرارت مبحث هجدهم مقررات ملی به منظور مشخص سازی مقادیر مجاز برای شاخصه‌های اصلی مورد نیاز در طراحی‌های آکوستیکی انواع ساختمان‌ها تدوین شده است. این کار به صدابندی مطلوب و صحیح در ساختمان‌ها کمک کرده و از این روش آسایش و شرایط مناسب شنیداری را فراهم می‌آورد.

انواع صدا و صدابندی طبق مبحث 18

صدا نوعی موج مکانیکی است که در شاره‌ها و جامدات انتشار می‌یابد. در واقع صدا حرکات موجی در یک محرک شنوایی است. صدا انواع گوناگونی دارد که در مبحث 18 به صدای کوبه‌ای و هوابرد اشاره شده است. صدای کوبه‌ای، صدایی است که در اثر یک ضربه یا کوبش ایجاد می‌شود. صدای هوابرد، صدایی است که به واسطه انتقال ذرات هوا در یک محیط منتشر می‌شود. برای انجام صدابندی باید از تراگسیل صدا به فضاهای مجاور جلوگیری نمود. در آکوستیک ساختمان صدابندی‌ها در مقابل صداهای کوبه‌ای و هوابرد صورت می‌گیرد.

مقرارت آکوستیک برای انواع ساختمان‌ها طبق مبحث 18

برای عایق‌بندی استاندارد یک ساختمان باید با انواع صداها، نحوه انتشار آن‌ها، نوع فضا، زمان واخنش، توفه زمینه و سایر محاسبات فیزیکی آشنایی داشت. طبیعتا تنظیم صدا و عایق‌بندی ساختمان‌های مسکونی با مراکز عمومی متفاوت است. برای ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها، مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی، مراکز بهداشتی و درمانی، مراکز ترابری، تصرف‌های اداری و مراکز ورزشی تفریحی مقادیر و محاسبات دقیق در مبحث 18 مقرارت ملی ساختمان ذکر شده که می‌توان به آن مراجعه نمود.

کلام آخر در مورد مبحث 18

در پیش گفتارهای تمامی مباحث مقرارت ملی ساختمان آمده است که هدف از انتشار و به کارگیری این اصول تنها پیشرفت صنعت ساختمان سازی و آبدانی است. اصول، محاسبات و تعاریفی که در مبحث 18 مقرارت ملی ساختمان ذکر شده است توسط اندیشمندان و مهندسان خبره گردآوری شده و به ثبت رسیده است. در واقع می‌توان گفت این مباحث حاصل سال‌ها تلاش در عرصه ساختمان‌سازی و مهندسی و کسب علم بوده؛ بنابراین منبع قابل اطمینانی است. برای عایق‌بندی و تنظیم صدا باید از محاسبات، اعداد و ارقام و قوانین فیزیکی به شیوه مفید بهره گرفت.