موسیقی هنری است که اجزای اصلی آن ترکیب صدا و سکوت است. موسیقی به عنوان یک هنر بیان شناخته می شود و مهمترین چیز در نوازندگی، پیگیری ریتم و زیر و بم است. آیا می دانستید بیش از 1500 آلات موسیقی مختلف در جهان وجود دارد؟

در ادامه این مطلب به معرفی دسته بندی آلات موسیقی می پردازیم و به بیش از 20 آلات موسیقی محبوب دنیا اشاره می کنیم تا با این آلات بیشتر آشنا شوید پس با موزیک باران همراه باشید.


آشنایی با طبقه بندی ابزار

به طور کلی آلات موسیقی به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

سیم: این سازها با ایجاد ارتعاش در قسمت هایی مانند تار، تار یا تار صدا تولید می کنند.

بادی چوبی: در این سازها صدا با دمیدن هوای داخل ساز تولید می شود.

برنج: در این نوع ساز، صدا از لب های نوازنده می آید که در برابر دهانه ساز ارتعاش می کند.

کوبه ای: به سازهایی اطلاق می شود که با ضربه زدن، تکان دادن، گذاشتن یا هر عمل دیگری که باعث ایجاد نوسان در ساز و تولید صدا می شود، سازهای کوبه ای نامیده می شوند.

کیبورد: به نوعی ساز اطلاق می شود که با کیبورد نواخته می شود که شامل یک سری اهرم است که توسط انگشتان فشار داده می شود.

ما محبوب ترین آلات موسیقی جهان را معرفی می کنیم

پس از آشنایی با انواع آلات موسیقی، اکنون به معرفی برخی از محبوب ترین آلات موسیقی در جهان می پردازیم.

1. پیانو

پیانو یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین آلات موسیقی در بسیاری از کشورهای جهان است و یک ایتالیایی به نام بارتولومئو کریستوفوری برای اولین بار نسخه مدرن این ساز کیبورد را در دهه 1700 اختراع کرد.

کریستوفوری آهنگ خود را clavicembalo col piano e forte نامید زیرا چنگی بود که می‌توانست هم نت‌های بلند و هم پایین را بنوازد. نوازندگان و دیگر دوستداران این ساز پس از مدتی نام این تصنیف را به پیانو تغییر دادند. از آن زمان تاکنون، نسخه‌های مختلفی از پیانو وجود داشته است و در دهه 1880 پیانوی استاندارد با 88 کلید ساخته شد.


2- گیتار

گیتار یکی دیگر از سازهای معروف موسیقی در جهان است که زهی است و معمولاً شش سیم دارد. این آلت موسیقی به صورت صاف در مقابل بدن نوازنده نگه داشته می شود و با انگشتان یا مضراب نواخته می شود. اولین گیتار توسط یک ایتالیایی ساخته شد که از خانواده ای از نوازندگان مشهور بود. نام او گائتانو ویناچیا است، ویناچیا و برادرش گیتار شش سیم را در حدود سال 1776 اختراع کردند. امروزه انواع مختلفی از گیتارها مانند آکوستیک، الکتریک، دوازده سیم و استیل وجود دارد.

در حال حاضر انواع مختلفی از گیتار در سبک های مختلف موسیقی استفاده می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

سنگ

• پانک

فلز

• پاپ

تلفیقی جاز

• مردم

کلاسیک


3- طبل (درام کیت)

مردم هزاران سال است که درام می نوازند و به همین دلیل این ساز به عنوان یکی از قدیمی ترین آلات موسیقی در جهان شناخته می شود. تاریخچه این نوع ساز یعنی طبل به 5500 سال قبل از میلاد می رسد. در چین. در آن زمان بسیاری از طبل نوازان این ساز را به جای چوب با دست می نواختند تا اینکه در سال 1300 طبل مخصوصی ساخته شد.


4- فلوت

فلوت یکی از سازهای بادی چوبی است که تاریخچه آن به دوران پارینه سنگی باز می گردد. فلوت اول کلید نداشت و فقط یک سوراخ و هفت سوراخ انگشت داشت. در قرن هفدهم، سازندگان فلوت یک کلید واحد به ساز اضافه کردند. فلوت رایجی که امروزه وجود دارد فلزی است و کلیدهای زیادی دارد، این نوع فلوت اولین بار در سال 1847 ساخته شد.


5-ویولن

اولین نوع ساز آرشه ای که در شرق و قرون وسطی ظاهر شد، ویولن بود. این ساز آرشه ای که کمانچه نامیده می شود، در اواخر قرون وسطی در اروپا ظاهر شد. اولین ویولن‌ها بسیار شبیه ویولن‌های مدرن بودند و گفته می‌شود که توسط آندریا آماتی در حدود سال 1550 ساخته شده‌اند. بیشتر ویولن ها از چوب ساخته می شوند و بدنه ای توخالی دارند که معمولاً چهار یا پنج سیم دارند و اغلب با کمان یا انگشتان روی سیم ها نواخته می شوند.


6: گیتار الکتریک

گیتار الکتریک گیتاری است که بر خلاف گیتار آکوستیک به یک آمپلی فایر خارجی نیاز دارد. این نوع گیتار از یک یا چند پوسته برای تبدیل ارتعاشات سیم ها به سیگنال های الکتریکی استفاده می کند و در نهایت صدا در بلندگوها بازتولید می شود.


7- گیتار بیس

گیتار باس ساکت ترین عضو خانواده گیتار است و یک ساز زهی است که از نظر ظاهری و ساختاری شبیه به گیتار الکتریک یا آکوستیک است، اما گردن بلندتری دارد و معمولا چهار تا شش سیم و البته دارد. از اواسط دهه 1950، گیتار باس جایگزین کنترباس در موسیقی رایج شده است.


8- ساکسیفون

ساکسیفون نوعی ساز بادی است که بدنه ای شفاف دارد که معمولاً از برنج ساخته می شود. این ساز تک نی است و با تکان دادن نی در دهان، امواج صوتی در بدنه ساز ایجاد می کند تا صدا تولید کند. میزان صدای تولید شده با باز و بسته شدن سوراخ های بدنه ساز کنترل می شود.


9 - ویولن سل

ویولن سل که به آن ویولونسل نیز گفته می شود، یکی از سازهای زهی آرشه ای در خانواده ویولن است و صدایی تولید می کند که هیچ ساز گروهی نمی تواند با آن رقابت کند. این ساز بسیار کامل است و تقریباً با هر ساز دیگری قابل نواختن است.


10- بوق

یکی از ساده ترین سازهای برنجی که معمولاً بدون دریچه و سایر وسایل تغییر گام ساخته می شود، ترومپت نام دارد. در این ساز هیچ کلیدی برای تغییر گام وجود ندارد و نوازنده می تواند با تغییر موقعیت لب ها و دهان، نت ها را تغییر دهد.

11- ضبط کننده

رکوردرها از خانواده سازهای بادی چوبی هستند و این ساز دارای 7 سوراخ است که سه سوراخ با دست بالا و چهار سوراخ با دست پایین قابل نواختن است. ضبط به عنوان یکی از آسان ترین آلات موسیقی برای یادگیری شناخته می شود و در بسیاری از مدارس در سال های اولیه آموزش به کودکان این آلات موسیقی آموزش داده می شود. ضبط‌کننده‌ها می‌توانند از پلاستیک یا چوب ساخته شوند، اما صدای چوبی آن بهتر از نوع پلاستیکی است.


12- لنگر

چنگ یک ساز زهی با چندین سیم مختلف است و مستقیماً روی صفحه صدا نواخته می شود. سیم های این ساز با کمک انگشتان نواخته می شود و به روش های مختلفی مانند ایستاده یا نشسته نواخته می شود. بیشتر اشکال این ساز مثلثی و برخی دارای چندین ردیف سیم و گیره پا هستند.


13- Bongo Bubon (Bongo)

کندانگ بانگو یک ساز کوبه ای است که منشا آن آفریقاست که از یک جفت طبل دستی کوچک در اندازه های مختلف تشکیل شده است. این طبل مجموعه ای از دو طبل است که به هم متصل شده اند، یکی کوچک با صدای بلند و دیگری بزرگ با صدای کم. این طبل با کمک دو دست نواخته می شود و یکی از قدیمی ترین سازها است و به اشکال مختلف در سراسر جهان وجود دارد.


14- تنبور

تنبور یک ساز زهی با گردن بلند در چندین گونه است و بومی آسیای جنوبی و مرکزی است. از این نوع ساز در سنت های محلی و موسیقی سنتی ایران، هند، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان استفاده می شود.


15- یوکلله

یوکلل عضوی از خانواده آلات موسیقی زهی است که منشا آن پرتغال است و استفاده از آن در هاوایی بسیار رایج است. این ساز معمولا دارای چهار سیم نایلونی است و صدای آن بسته به اندازه و ترکیب متفاوت است. این ساز شبیه گیتار کوچک است و مانند گیتار معمولی به انگشتان آسیب نمی رساند.


16 - صفحه کلید

به طور کلی، کیبورد موسیقی مجموعه ای از اهرم ها و کلیدهای فشرده شده است که در کنار یک آلت موسیقی قرار گرفته اند. یک کیبورد معمولا دارای کلیدهایی برای نواختن دوازده نت موسیقی غربی و ترکیبی از کلیدهای اصلی و بلند و کلیدهای کوتاه و کوتاه است که در فواصل اکتاو تکرار می شوند. دانلود بهترین آهنگ ها

فشار دادن یک کلید روی صفحه کلید باعث می شود که ساز صداهایی تولید کند. رایج ترین ساز کیبورد پیانو است و به همین دلیل طراحی کیبورد اغلب به عنوان کیبورد پیانو شناخته می شود.