شهرستان دامغان یکی از شهرستان‌های استان سمنان است که در اتوبان مشهد واقع شده است، گردشگران زیادی از آنجا عبور می‌کنند بی‌آنکه بدانند تاریخ جالبی در پس این شهر نهفته است و چه دیدنی‌هایی دارد که برای بازدیدکنندگان زیباست. . با رسانه گردشی تاپ تا پایان این مقاله همراه باشید تا با مکان های دیدنی آشنا شوید.


آشنایی با دیدنی های دامگان و اماکن گردشگری

یکی از جاذبه های گردشگری دامغان است که کمتر مسافری هنگام عبور از آن کاملا متوجه آن می شود. اگر بدانید که زیبایی و تاریخ دامغان چقدر شگفت انگیز است، قطعا سفر به این شهر را در اولویت مقاصد سفر خود قرار خواهید داد.


بنای تاریخی چشمه علی

از جمله آثار تاریخی که در سفر در دامگان باید از آن دیدن کرد، بنای تاریخی چشمه علی است. این جاذبه طبیعی در 30 کیلومتری این شهر قرار دارد و دو اثر تاریخی مهم دیگر به نام‌های آقا محمد خانی و فتحعلی شاه در نزدیکی این چشمه وجود دارد که اهمیت این منظره تاریخی را بیشتر می‌کند. این دو بنا زمانی محل سکونت پادشاهان تیموری، صفوی و قاجار بوده و بسیار زیبا هستند.

مسجد تاریخی یا مسجد چهل ستون دامغان

در سفر به دامگان حتما از قدیمی ترین مسجد ایران دیدن کنید مسجد 1300 ساله دامگان یا مسجد 40 ستونی در کنار آتشکده ایستاده از دوران ساسانیان ساخته شده است.

مسجد جامع دامغان

مسجد جامی دامغان یکی از مکان های زیبای شهرستان دامغان است که قدمت زیادی دارد و در سال های گذشته چندین بار بازسازی شده است.

ایبوجی پیر علمدار دامگان

همان طور که گفته شد دامغان شهری تاریخی است که آثار فراوانی از سالیان دور در این شهر باقی مانده است. آرامگاه پیر علمدار یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دامگان است که به زبان کوفی نوشته شده و از آجر ساخته شده است. قدمت این بنا مربوط به قرن پنجم هجری است.

پدربزرگ دامغان

در میان آثار و بناهای تاریخی دامغان یکی از بناهای تاریخی آن به نام گنبد زنگوله در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ساخت بنا از خشت و به شکل گنبدی است که برای علاقمندان به تاریخ و معماری بسیار جالب است.

برج چهل دوشیزه دامگان

اگر به برج چهل دختر دامغان بروید حتما یاد برج طغرلی شهر ری می اندازد به شرطی که این بنا را از نزدیک دیده باشید! کارشناسان ساخت این بنا را قبل از اسلام تخمین زدند. به عبارت دیگر این بنا در حدود قرن پنجم ساخته شده است.

محوطه تاریخی تپه دامگان

در قسمت جنوبی شهر دامغان، منطقه ای تاریخی به نام منطقه تاریخی تپه حصار وجود دارد که آثار بسیاری از آن کشف شده مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است که بسیار ارزشمند است. از این رو در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طلاق بازار دامغان

همانطور که می بینید تقریبا اکثر مسافران و گردشگران در طول تورهای خود از بازارها دیدن می کنند. بازار شهر دامغان نیز بسیار چشمگیر است و به دلیل بقایای دوره قاجار و معماری زیبایش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه گردکوه دامغان

این قلعه که به دژ گنبدان نیز معروف است از دوره اسماعیلیان تا به امروز باقی مانده است. برای دیدن این قلعه باید 15 کیلومتر از شهر دامغان رفت. فاصله کم این بنا تا شهر دامغان باعث شده مسافران زیادی از این قلعه دیدن کنند.

قلعه مهرانگر دامغان

در مسیر چشمه علین قلعه ای وجود دارد که به نظر می رسد مربوط به زمان اسماعیل باشد. این قلعه در منطقه تپه ماهوری شمال دمگه قرار دارد و به قلعه مهرانگر معروف است.

خانه های تاریخی دامغان

خانه تاریخی لطفی و خانه تاریخی صدیقه از دیگر مکان های دیدنی دامگان هستند که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند. قدمت این بناها به دوره قاجاریه می رسد امروز خانه تاریخی لطفی، ساختمان موزه شهر دامگان است.

بارو دامغان

بعد از ارگ بم بزرگترین سازه چوبی ایران دیوار دامگان است. بنای آجری بزرگی که تنها قسمتی از آن باقی مانده است. این بنا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی شهرستان دامگان است. بد نیست بدانید این بنا زمانی در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاروانسرای قوش دامغان

کاروانسرای گوشه در فاصله 38 کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد. این کاروانسرا بسیار چشمگیر است و گردشگران باید از آن دیدن کنند.

توسط شمس آباد

یکی از آثار باستانی کشورمان که در فهرست آثار ملی قرار گرفته تپه شمس آباد است. این تپه که به یکی از اماکن باستانی ایران معروف است، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دامغان است.

مزدا حفا تانا من امام مزدا محمد اول جعفر

این مقصد سفر برای کسانی که به دین و همچنین تاریخ اعتقاد دارند توصیه می شود. آنها می توانند در طول سفر سخت با این بزرگان ملاقات کنند. توجه داشته باشید که امامزاده هفت تنان در روستای ابراهیم آباد در 24 کیلومتری شهر دامغان واقع شده است.

غار ایسی وای دامغان و شیربند، غار چاه دیو، جنگل سیاه خانی، تنگه زنده، منطقه حفاظت شده جهان نما، کویر حاج علی کولی، چشمه پیرخشتر، آبشار نصروا، چشمه کل کل، چشمه کلاشان، چشمه انگورستانی، بدل. Mauga, Absii Dibay, Puna O Dibay, Puna Badkhan.

زمان خوبی برای سفر به دامغان است.

از آنجایی که دامغان دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل است، در بهار و تابستان گردشگران بیشتری را به خود جذب می کند. بنابراین گرم ترین روزهای سال سردترین روزها هستند.

نتیجه

در سفر به Danghaan، سوغات این شهر، پسته خندان را فراموش نکنید. این سوغاتی های بسیار پرطرفدار و گران قیمت عبارتند از: باقلوای دنگان، سمنو، حلوای تره، بروشتوک، حلوای برنج و... مجموعه ای از سوغاتی های این شهر. اگر قصد خرید صنایع دستی از شهر دنگان را دارید، سفال دنگان بسیار پرطرفدار و قطعا با کیفیت است.