تعویض مفصل ران یا آرتروپلاستی هیپ یک روش جراحی برای جایگزینی مفصل آسیب دیده با مفصل مصنوعی (پروتز) است. مفصل ران قسمت توپی شکل سر استخوان ران است که در داخل حفره استخوان ران یا استابولوم قرار می گیرد. غضروف نرم سطح استخوان های مفصلی را می پوشاند و به عنوان ضربه گیر برای مفصل ران عمل می کند و حرکت را تسهیل می کند. در این مقاله از دکتر مهرداد منصوری می خواهیم در مورد این جراح و نحوه انجام آن صحبت کنیم.


علل آسیب لگن چیست؟

برخی از شرایطی که می توانند باعث آسیب لگن شوند عبارتند از:

استئوآرتریت یک بیماری پیچیده است که با بدتر شدن تدریجی مفاصل در میانسالی و درد همراه است.

آرتریت روماتوئید، این نوع آرتریت باعث التهاب غشای سینوویال و تولید مایع اضافی می شود.

آرتریت ناشی از آسیب. همانطور که از نام آن پیداست، این آرتریت پس از آسیب مفصل رخ می دهد و باعث آسیب به غضروف لگن می شود.

البته علاوه بر بیماری ها، شرایطی مانند افتادن، برآمدگی و تصادف نیز می تواند به مفصل ران آسیب برساند.

در گذشته این جراحی از طریق برش های متعدد در ناحیه لگن انجام می شد، اما امروزه این جراحی از طریق برش های بسیار کوچک انجام می شود و جراحی تعویض مفصل ران را به یک جراحی بسیار کم تبدیل می کند.

دلایل جراحی تعویض مفصل ران چیست؟

جراحی تعویض مفصل ران برای درمان درد و ناتوانی بیمار استفاده می شود. استئوآرتریت یکی از شایع ترین دلایل انجام این جراحی است. زیرا این اختلال دامنه حرکتی فرد را محدود می کند و حتی فرد قادر به انجام فعالیت های سبک مانند راه رفتن یا نشستن نخواهد بود.

اگر داروها یا سایر روش های درمانی درد را بهبود ندهند، جراح جراحی تعویض مفصل ران را توصیه می کند.

برخی از دلایل دیگر انجام این جراحی عبارتند از:

دردی که هنگام خواب و استراحت فرد را آزار می دهد

درد فرد را از انجام کارهای ساده باز می دارد

سفتی مفصل ران که در نتیجه فرد قادر به حرکت دادن پای خود نیست

چه اقداماتی قبل از جراحی تعویض مفصل ران انجام می شود؟

قبل از جراحی، جراح تعویض مفصل ران علائم و نشانه ها و سابقه پزشکی فرد را ارزیابی می کند. برای اطمینان از سلامت فرد، آزمایش خون، نوار قلب یا سایر آزمایشات مانند ام آر آی و سی تی نیز انجام می شود و پس از آن متخصص ارتوپد به این نتیجه می رسد که آیا این عمل به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند یا خیر.

قبل از عمل، مصرف مکمل ها و داروهایی مانند آسپرین و رقیق کننده های خون باید به پزشک اطلاع داده شود. معمولا مصرف این داروها چند روز تا چند هفته قبل از عمل قطع می شود.

بیمار نباید ۶ تا ۸ ساعت قبل از عمل چیزی بخورد یا بنوشد.

افراد سیگاری باید سیگار را ترک کنند. سیگار روند بهبودی پس از جراحی را به تاخیر می اندازد.

به طور کلی به بیماران دارای اضافه وزن توصیه می شود که وزن خود را کاهش دهند تا فشار در نواحی پایینی کاهش یابد.

روند جراحی تعویض مفصل ران چگونه است؟

این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولا دو ساعت یا بیشتر طول می کشد. مفصل ران مصنوعی از یک سوکت و یک سر کروی تشکیل شده است که جایگزین سر استخوان ران می شود. در طول این روش جراحی، جراح پروتز را قرار می دهد، سپس سر استخوان ران جدید را با ناحیه سوکت جدید تنظیم می کند. در طی جراحی، غضروف و استخوان آسیب دیده برداشته یا ترمیم می شود و سپس سطح استخوان با اندازه و شکل پروتز یا مفصل مصنوعی تنظیم می شود.

در پایان عمل، برش ها بخیه شده و سپس بانداژی روی بخیه ها گذاشته می شود تا از عفونت جلوگیری شود.

چه مدت طول می کشد تا پس از جراحی تعویض مفصل ران بهبودی حاصل شود؟

بهبودی کوتاه مدت شامل مراحل اولیه بهبودی مانند ترک تخت بیمارستان و ترخیص از بیمارستان است. در روز اول یا دوم پس از جراحی، اکثر بیماران تعویض مفصل ران از واکر برای حفظ تعادل خود استفاده می کنند. اکثر بیماران می توانند در روز سوم پس از جراحی به خانه بروند. بهبودی کوتاه مدت شامل تسکین درد و قطع داروی مسکن است. زمانی که بیمار دیگر نیازی به وسایل کمکی راه رفتن ندارد و می تواند بدون درد زیاد در خانه قدم بزند. اینها نشانه های بهبودی کوتاه مدت است. متوسط ​​زمان بهبود کوتاه مدت و بلند مدت برای تعویض مفصل ران سنتی 4 تا 6 هفته است.

بهبودی طولانی مدت شامل التیام کامل زخم های جراحی و بافت های نرم داخل است. زمانی که بیمار بتواند به کار و فعالیت های روزانه خود بازگردد، در مسیر بهبودی کامل قرار دارد. متوسط ​​زمان بهبودی برای همه بیماران تعویض مفصل ران 4 تا 6 ماه است.زمان بهبودی برای تعویض مفصل ران در افراد مختلف متفاوت است و گاهی بهبودی کامل در افراد دیگر تا یک سال طول می کشد.