سنگ کلیه یکی از شایع ترین مشکلات کلیه و مجاری ادراری است. هر فردی در هر سنی ممکن است به سنگ کلیه مبتلا شود و این بیماری در افراد مسن غیر معمول نیست. از آنجایی که سنگ کلیه یک بیماری شایع است، خطر ایجاد آنها تقریباً جهانی است. کسب اطلاعات کافی در مورد این بیماری چیز بدی نیست، زیرا بسیاری از افراد نمی دانند که سنگ کلیه دارند. این قسمت از آزمایش برای بررسی علائم سنگ کلیه انجام می شود.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه
رسوبات جامدی هستند که از مواد معدنی و نمک ساخته شده اند. این سنگ ها در نتیجه چسبیدن ذرات کریستال معدنی به یکدیگر در کلیه ایجاد می شوند. جالب است بدانید که ذرات تشکیل دهنده دو سنگ کلیه با دو بیمار متفاوت است و انواع مختلفی از سنگ کلیه وجود دارد.

رژیم غذایی ، وزن اضافی بدن ، شرایط پزشکی خاص و مکمل ها و داروهای خاص از جمله دلایل بسیاری از تشکیل سنگ کلیه و ظاهر است. سنگ کلیه می تواند هر قسمتی از دستگاه ادراری، از کلیه ها گرفته تا مثانه را درگیر کند. اگر سنگ کلیه بسیار کوچک باشد (اندازه یک دانه ماسه) ، هیچ علامتی نشان نمی دهد ، اما اگر ابعاد آن بزرگتر باشد ، ممکن است بیمار از درد بزرگی رنج ببرد.

قبل از توضیح علائم سنگ کلیه، یادآوری یک نکته مهم ضروری است. فقط به ادراری که هنگام ادرار کردن از مثانه خارج می شود توجه کنید. آیا ادرار شما خیلی گرم است؟ بنابراین، این یک هشدار است که بدانید در معرض خطر سنگ کلیه هستید یا سنگ های کوچک دارید و نیاز به درمان سنگ کلیه دارید.

سنگ کلیه چگونه تشکیل می شود؟

ادرار تیره اغلب باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. در این شرایط، مواد معدنی که باید از طریق ادرار از بدن دفع شوند، در نهایت متبلور شده و در کنار یکدیگر می‌چسبند. این به این دلیل است که وقتی مواد معدنی به هم می چسبند سنگ کلیه تشکیل می شود. بنابراین، متخصصان به طور مرتب بر نوشیدن آب و افزایش خروجی ادرار آن تاکید می کنند. رقیق شدن ادرار اجازه می دهد تا مواد زائد و مواد معدنی به سرعت دفع شوند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را به حداقل می رساند.

سنگ کلیه و درد شدید

دفع سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد، اما اگر به موقع تشخیص داده شود، معمولاً سنگ ها آسیب دائمی ایجاد نمی کنند. بسته به محل سنگ کلیه، ممکن است برای دفع سنگ کلیه فقط به مسکن ها و نوشیدن آب فراوان نیاز داشته باشید. ضمن اینکه احتمالاً به دنبال قوی ترین داروی گیاهی برای سنگ شکنی هستید، اما باید در این مورد مراقب باشید و همیشه نسخه پزشک را در اولویت قرار دهید. پزشک شما ممکن است مسکن های قوی را برای تسکین سنگ کلیه پیشنهاد کند، در این صورت بهتر است طبق دستور پزشک اقدام کنید. در موارد دیگر، به عنوان مثال، اگر سنگ در مجاری ادراری گیر کند، با عفونت ادراری همراه باشد یا عوارضی ایجاد کند، ممکن است جراحی لازم باشد. اگر خطر ابتلا به سنگ کلیه در شما افزایش می یابد، پزشک ممکن است درمان پیشگیرانه را برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مجدد توصیه کند.

علائم سنگ کلیه چیست؟

سنگ‌های کلیه معمولاً تا زمانی که از کلیه‌ها عبور نکنند یا به حالب (لوله‌ای که کلیه‌ها و مثانه را به هم متصل می‌کند) نرسند، علائمی ایجاد نمی‌کنند. اگر سنگ در حالب گیر کند، می تواند جریان ادرار را مسدود کند و باعث تورم کلیه ها و اسپاسم حالب شود که می تواند بسیار دردناک باشد. در این مرحله، ممکن است علائم و نشانه های زیر را تجربه کنید.

علائم سنگ کلیه چیست؟

درد عمیق و غیر قابل تحمل در پهلو، پشت و زیر دنده ها

دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران می رسد

درد در امواج و شدت آن تغییر می کند

درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

علائم دقیق سنگ کلیه

علاوه بر علائم فوق که نشان دهنده حرکت سنگ کلیه است، مبتلایان به سنگ کلیه علائم و نشانه های دیگری را نیز تجربه خواهند کرد. از شایع ترین علائم سنگ کلیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر رنگ ادرار به قرمز، قهوه ای و صورتی

ادرار بدبو

ادرار کردن بیش از حد معمول یا ادرار بسیار کم

تهوع و استفراغ

تب و لرز در صورت عفونت

درد ناشی از سنگ کلیه می تواند متفاوت باشد. مثلا نقل مکان به جای دیگر یا افزایش قدرت آن. همانطور که سنگ ها از مجرای ادرار شما عبور می کنند. در واقع باید بدانید که علائم سنگ کلیه با علائم سنگ کلیه و پلی کیستیک متفاوت است، باید تفاوت این دو را بدانید.

تغذیه برای دفع سنگ کلیه

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟ این سؤالی است که احتمالاً در هنگام تشخیص این بیماری ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کند. شاید بهترین رژیم غذایی برای سنگ کلیه نوشیدن آب باشد. سایر غذاها مانند آب ریحان، سرکه سیب و غیره. با این حال، نیز توصیه می شود.

چه زمانی باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟


اگر علائم و علائم نگران کننده ای دارید ، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید یا در خانه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. اگر علائم زیر را دارید ، به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید و حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

درد آنقدر قوی است که نمی توانید یک جا بنشینید یا موقعیت مناسب پیدا کنید

درد همراه با حالت تهوع و استفراغ

تب و لرز همراه با درد

مشاهده خون در ادرار: این موضوع با بررسی فاکتور RBC در آزمایش ادرار تایید می شود.

مشکل در ادرار کردن

حالب مسدود شده و قادر به ادرار کردن نیست.

ادرار کدر و بدبو

انواع سنگ کلیه

دانستن انواع سنگهای کلیه می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه عواملی باعث ایجاد آنها می شود و ممکن است سرنخ هایی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه بیشتر به شما ارائه دهد. در صورت امکان سعی کنید در صورت رد شدن سنگ را خارج کرده و نزد پزشک ببرید. پزشک سنگ را در آزمایشگاه بررسی می کند و متوجه می شود که سنگ چیست و چرا. انواع سنگ کلیه عبارتند از:

سنگ های کلسیمی: رژیم غذایی، سطوح بالای ویتامین D، جراحی بای پس روده و اختلالات متابولیک مختلف می تواند غلظت کلسیم یا اگزالات را در ادرار افزایش داده و منجر به ایجاد سنگ های کلسیمی شود.

سنگ های استروویت: در پاسخ به عفونت مجاری ادراری ایجاد می شوند. این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کرده و بسیار بزرگ شوند. علائم این سنگ ها از خفیف تا شدید متغیر است

سنگ های اسید اوریک: این سنگ ها می توانند در افرادی که به دلیل اسهال مزمن یا سوء جذب مایعات زیادی از دست می دهند، افرادی که رژیم غذایی پر پروتئین مصرف می کنند و افراد مبتلا به دیابت یا سندرم متابولیک تشکیل شوند.

سنگ سیستین: این یکی از نادرترین انواع سنگ کلیه است