این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد با آن مواجه هستند. امروز به چرایی سردرد ناشی از بوی عطر، انواع سردردهای ناشی از اسپری عطر، علل و راه حل های این مشکل می پردازیم، پس حتما تا انتها با ما همراه باشید.

چرا از بوییدن عطر سردرد می گیریم؟

دلیل علمی سردردهای ناشی از عطر، حساسیت و حساسیت به مواد شیمیایی موجود در عطرها است. اما پاسخ چیست؟ آیا باید عطر و ادکلن را کنار بگذارم؟

در دنیای پر تنش و پیچیده امروز، استفاده از عطر و کلاژن یکی از موارد جذابی است که به زندگی خودروی ما رنگ و بوی خاصی می بخشد. بنابراین به نظر می رسد که این عطر را پشت سر بگذاریم. اولین، بیایید دلایل سردرد بعد از اسپری کردن عطر را با جزئیات بررسی کنیم. سپس به کنترل و درمان آن می پردازیم.

علل سردرد بعد از اسپری عطر

به گزارش اولین مدرسه عطرسازی ایران دلایل اصلی ایجاد سردرد در افراد پس از عطر به شرح زیر است:


1) به بوهای قوی عطر حساس است

به طور کلی عطرها به پنج دسته از کم به بالا تقسیم می شوند: ادو پرفیوم، ادکلن، ادکلن، ادو پرفیوم و روغن عطر. اگر بعد از استفاده از عطرهای با غلظت بالا مانند عطر و ادو پرفیوم دچار سردرد می شوید، ممکن است به عطرهای با غلظت بالا حساس باشید. توصیه ما به این افراد استفاده از عطرهای کوچک مانند ادو تویلت و ادکلن است تا از این مشکل خلاص شوید.

۲) استفاده از عطرهای تقلبی و بی کیفیت

یکی دیگر از دلایل سردرد پس از استفاده از عطر، استفاده از عطرهای با کیفیت و تقلبی است. برای مثال حتما شما هم ادکلن Good Girl را دیده اید که شبیه کفش های پاشنه بلند زنانه است. این عطر زنانه یکی از پرطرفدارترین عطرهای برند آمریکایی Carolina Herrera می باشد. متاسفانه نمونه های تقلبی و تقلبی زیادی از عطر Good Girl در بازار وجود دارد. با توجه به اینکه در این عطرها از مواد شیمیایی استفاده می شود و هیچ نظارت و آزمایشی روی آنها انجام نمی شود، به همین دلیل استفاده از عطرهای تقلبی باعث سردرد می شود.

3) حساسیت و حساسیت به اجزای عطر

پاسخ اصلی به سوال «چرا بوی عطر باعث سردرد می شود» وجود حساسیت و آلرژی در فرد است. طبق آمار موجود حدود 15 درصد افراد این حساسیت ها و آلرژی ها را دارند. جالب است بدانید که عطر از حدود 14 ماده شیمیایی تشکیل شده است که ممکن است به هر کدام از آنها حساسیت داشته باشید.

شایع ترین علائم آلرژی و حساسیت عبارتند از سردرد، خارش پوست، عطسه، آبریزش بینی، تنگی نفس و سرفه. علاوه بر این، علائم دیگری نیز وجود دارد که خیلی شایع نیستند و به ندرت بروز می کنند. مانند درد عضلانی، خستگی و بی حالی، عدم تمرکز، تورم سر و صورت، حالت تهوع، آبریزش چشم و .... این علائم بیشتر در خانم ها دیده می شود و به طور مکرر بعد از استفاده از ادکلن زنانه دیده می شود.

اگر وضعیت پزشکی خاصی ندارید، این علائم باید در مدت کوتاهی ناپدید شوند. آلرژی به طور کلی بیش از چند ساعت طول نمی کشد و اگر طول بکشد، افراد اغلب از قرص های ضد حساسیت مانند ستیریزین، تلفاست و آنتی هیستامین ها استفاده می کنند. اما اگر این موارد در یک ساعت اول از بین نرفتند، اما بدتر شدند، پیشنهاد می کنیم به پزشک مراجعه کنید.

4) میگرن

میگرن یک بیماری شایع است که باعث سردرد شدید می شود. افراد مبتلا به سردرد معمولاً وقتی در معرض مواد شیمیایی معطر قوی قرار می گیرند، سردردهای میگرنی را تجربه می کنند.

5) حساسیت فصلی!

یکی از مواردی که نباید نادیده گرفته شود حساسیت های فصلی مانند آلرژی بهاری است. یعنی ممکن است اصلاً به عطر حساسیت نداشته باشید، اما با زدن عطر و حساسیت بهار همزمان، ممکن است فکر کنید به عطر حساسیت دارید! استفاده از عطرهای مرغوب از برندهای معروف اغلب باعث ایجاد آلرژی و سردرد می شود. به عنوان مثال عطرهای برند ویکتوریا سیکرت، مخصوصا برای بانوان، عطرهای بسیار باکیفیت و بدون حساسیت و سردرد خواهند بود.

چگونه سردرد ناشی از ساخت عطر و ادکلن را درمان کنیم؟


برای از بین بردن حساسیت و به خصوص سردرد بعد از شستن عطر راه های مختلفی وجود دارد که موثرترین آنها را با شما ارزیابی می کنیم.

1) مجاری تنفسی را تمیز کنید

اگر سردرد شما ناشی از حساسیت و سینوزیت است، می توانید به راحتی با شستن راه های هوایی از شر آن خلاص شوید. البته این مشکل در موارد میگرنی رایج نیست و سینوزیت به راحتی قابل درمان نیست و تا حدودی پیچیده است.

2) استحمام و زدودن آثار عطر از بدن

اگر عطر باعث سردرد می شود، بهتر است هر چه زودتر از شر آن خلاص شوید. اگر آن را روی لباستان اسپری کرده اید، لباس عوض کرده اید یا روی پوستتان اسپری کرده اید، حتما دوش بگیرید. حمام کردن، به خصوص با آب گرم، اثر عطر را بر بدن کاهش می دهد، اما به تسکین سردرد نیز کمک می کند. اگر وقت دوش گرفتن ندارید، می توانید با یک سواب پنبه ای آغشته به الکل، ناحیه ای که عطر را اسپری کرده اید، تمیز کنید.

3) قهوه بنوشید و بو کنید!

نوشیدن یک فنجان قهوه نه تنها شما را شاد می کند بلکه سردرد شما را نیز تسکین می دهد. هنگام نوشیدن قهوه، توصیه می کنیم چندین بار عطر آن را استشمام کنید تا قهوه بتواند مجاری تنفسی را پاک کند.

این کار را نمی کند

امیدواریم پاسخ «چرا بوی عطر باعث سردرد می شود؟» و نحوه پیشگیری و درمان آلرژی و سردرد ناشی از مصرف عطر را بیابید. مهم ترین نکته ای که مجددا به آن اشاره می شود استفاده از عطرهای با کیفیت و اصل است. در فروشگاه اینترنتی عطر دارین (Dorinatr.com) می توانید تمامی عطرهای مورد علاقه خود را با ضمانت اصالت مادام العمر خریداری کنید. اگر سوال یا ابهامی دارید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود.