طب سوزنی یکی از قدیمی ترین سیستم های پزشکی چینی است که در آن سوزن هایی را در قسمت های خاصی از بدن برای پیشگیری یا درمان بیماری های مختلف فرو می کنند. در این مقاله ابتدا به معرفی حقایق و جزئیات در مورد طب سوزنی می پردازم و سپس به تاثیرات طب سوزنی بر میگرن می پردازم. وبلاگ فرازطب را دنبال کنید.

طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده، طب سوزنی عضله قلب زیر پوست و ماهیچه ها را با سوزن های مخصوص تحریک می کند. طب سوزنی در خارج از چین و به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی به عنوان طب مکمل یا به عبارتی به عنوان یک درمان جایگزین پذیرفته شده است. در غرب بعد از استفاده از طب رایج اگر نتیجه نگرفتند یا به عنوان طب مکمل به طب سوزنی روی می آورند.

طب سوزنی سالهاست که توسط مردم در سراسر جهان استفاده می شود و نمی توان نتایج آن را نادیده گرفت.

چه چیزی باعث عوارض طب سوزنی می شود؟

محققان بر این باورند که اثرات مفید طب سوزنی به دلیل ترشح هورمون ها و عناصر آرامش بخش در بدن است. استادان شرقی طب سوزنی معتقدند که در بدن انسان کانال هایی به نام "مریدین" وجود دارد که "نیروی حیات" از طریق آنها جریان می یابد. این نیروی حیاتی «چی» نام دارد.

معلمان طب سوزنی بر این باورند که وقتی انرژی چی نمی تواند آزادانه در طول کانال های نصف النهار حرکت کند، ناراحتی و بیماری انسان رخ می دهد. نکته جالب دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که درمان مبتنی بر طب سوزنی درد و ناراحتی بیمار را برای مدت طولانی تری نسبت به یک روش درمانی متوقف می کند. در لینک علل و درمان میگرن علت وجود این عارضه در افراد را به طور کامل بخوانید.


کاربردهای اثبات شده علمی طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی توسط استادان آن برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می شود. همه موارد درمان طب سوزنی لزوماً مبتنی بر دانش پزشکی مدرن نیستند. به عنوان مثال، در انگلستان، موسسه ملی ارتقای سلامت (NICE) طب سوزنی را به عنوان یک دستورالعمل برای استفاده و درمان بیماران در نظر گرفته است.

در حال حاضر، موسسه ملی ارتقای سلامت موارد زیر را به عنوان یک نوع درمان طب سوزنی توصیه می کند:

درد مزمن (طولانی مدت).

سردرد استرس مزمن

میگرن

طب سوزنی همچنین اغلب برای درمان دردهای مربوط به استخوان ها و عضلات استفاده می شود.

برخی از این نوع دردها عبارتند از:

درد بعد از جراحی

دندان درد

درد مفاصل

لازم به ذکر است که شواهد موجود در مورد اثربخشی طب سوزنی در مقایسه با سایر روش های درمانی نامشخص و متناقض است. اگر به فکر استفاده از اثرات طب سوزنی در میگرن هستید، بهتر است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

طب سوزنی چگونه انجام می شود؟

یک جلسه طب سوزنی معمولاً 20 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد و شامل موارد زیر است:

ارزیابی وضعیت سلامت عمومی فرد

بررسی سوابق پزشکی

جسماني امتحان

طب سوزنی با قرار دادن سوزن در قسمت های بدن

تعداد درمان های طب سوزنی بسته به نوع نگرانی و تشخیص متخصص طب سوزنی می تواند بسیار متفاوت باشد.

نحوه قرار دادن سوزن در طب سوزنی

سوزن در نقاط خاصی از بدن بیمار توسط طب سوزنی دنبال می شود. وقتی این کار را انجام می دهید؛ متخصص از بیمار می خواهد بنشیند یا دراز بکشد. گاهی اوقات، بیمار ممکن است نیاز داشته باشد بخشی از لباس خود را خارج کند تا متخصص بتواند سوزن را وارد کند. سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی بسیار ظریف و بلند هستند. سوزن های استفاده شده باید از قبل استریل شده و بلافاصله پس از استفاده دور ریخته شوند.

انتخاب نقاط ورود سوزن بر اساس تشخیص متخصص و نوع بیماری خواهد بود و در یک جلسه می توان سوزن را در چند نقطه از بدن بیمار فرو کرد. بسته به نوع درمان، برخی از سوزن ها توسط متخصص مستقیماً زیر پوست و برخی دیگر در عضله قرار می گیرند. ممکن است لازم باشد سوزن ها حدود 30 دقیقه روی بدن بیمار باقی بمانند. درد وارد کردن سوزن ها خفیف است. اما در صورت احساس درد شدید بیمار باید به متخصص طب سوزنی اطلاع دهد.

آیا طب سوزنی برای درمان میگرن عوارضی دارد؟

اگر طب سوزنی توسط یک متخصص انجام شود، عوارض جانبی بسیار نادر است.

گاهی اوقات عوارض جانبی خفیفی که ممکن است رخ دهد به شرح زیر است:

درد در محل تزریق

خونریزی یا خونریزی در جایی که سوزن وارد شده است

احساس ضعف یا سرگیجه

بدتر شدن علائم قبلی بیماری

اگر بیمار داروهای ضد انعقاد مصرف می کند یا دچار اختلال خونریزی یا هموفیلی است، باید از قبل به متخصص طب سوزنی اطلاع دهد. آلرژی به هر نوع فلز یا وجود زخم و عفونت در محل های وارد کردن سوزن نیز باید به متخصص طب سوزنی گزارش شود. اگر بیمار باردار است، باید به متخصص اطلاع داده شود زیرا برخی از قسمت های بدن برای طب سوزنی در دوران بارداری ایمن نیستند.