اتاق پذیرایی یکی از مهم ترین فضاهای خانه های ایرانی است و اغلب برای پذیرایی از آن استفاده می شود. در صورت نبود اتاق نشیمن خانوادگی، اعضای خانواده از اتاق برای گردهمایی های خانوادگی استفاده می کنند. مهمانان معمولا زمان زیادی را در اتاق پذیرایی می گذرانند، بنابراین در طراحی دکوراسیون پذیرایی باید به انتخاب طرح و رنگ خوب توجه کرد. رنگ دیوار و کف، انتخاب دکوراسیون، جنس و طرح مبلمان، نوع چیدمان اتاق پذیرایی و .... . در این مقاله سعی کردیم انواع طراحی معماری داخلی سازماندهی و دکوراسیون پذیرایی را معرفی کنیم.


دکوراسیون نشیمن به سبک ایرانی

طراحی دکوراسیون داخلی نشیمن خانه های ایرانی دارای ویژگی های مشترکی است که معمولا در طراحی داخلی خود از آن ها استفاده می کنند. این ویژگی ها عبارتند از:

معمولا از رنگ های خنثی مانند سفید، کرم و بژ به عنوان رنگ های اصلی برای رنگ های دیوار پذیرایی در خانه های ایرانی استفاده می شود. از رنگ های قهوه ای، زیتونی، طلایی و یشمی برای سایر اقلام مهم مانند مبلمان، پرده های پذیرایی و دکوراسیون نیز استفاده می شود.

یکی دیگر از ویژگی های مشترک دکور پذیرایی ایرانی مبلمان سلطنتی است مانند مبل های فرانسوی که به عنوان مبل و کنسول سلطنتی استفاده می شود. در ضمن در دکوراسیون سفید و طلایی پذیرایی معمولا رنگ مبلمان سلطنتی قهوه ای و طلایی است.

چیدمان مبل ها در خانه های ایرانی معمولاً به صورت متقارن و منظم است که حسی رسمی به اتاق پذیرایی و مهمانان خواهد داد.

با توجه به اینکه خانه های مدرن اغلب با پلان باز ساخته می شوند. مبلمان و ناهارخوری را به گونه ای قرار می دهند که استفاده از فضا را بفهمیم و مبلمان را چیدمان کنیم.

علاوه بر سایز پنجره که برای نورپردازی فضای پذیرایی بسیار مناسب است، استفاده از لوستر در دکوراسیون داخلی نیز می تواند به نور و زیبایی مکان ببخشد.

سایر لوازم متداول در خانه های ایرانی عبارتند از: فرش ایرانی، گل و گیاه، آینه، شومینه و سطوح مرمری که می تواند به تاثیرگذاری پذیرایی کمک کند.

ترتیب تغذیه

بهترین راه حل برای طراحی دکوراسیون میز پذیرایی، آشنایی با نمونه های متعدد از طرح های میز پذیرایی و کسب اطلاعات کافی در مورد سبک های معماری است. این به شما کمک می کند سبک مناسب و انتخاب درست اشیا را انتخاب کنید. اگر اطلاعات کافی در مورد سبک مورد نظر خود داشته باشید و آن را با سلیقه خود ترکیب کنید، می توانید به یک طرح زیبا و مورد علاقه دست پیدا کنید. علاوه بر این، توجه به نکات زیر می تواند به شما کمک کند دیدگاه بهتری نسبت به پروژه داشته باشید.

برای انتخاب سبک مناسب باید توجه داشته باشید که چه چیزی در اولویت است، مثلاً: بهتر است اتاق نشیمن خانواده هایی که بچه های کوچک دارند تزئین شود، بهتر است شلوغ نباشد و وسایل زیادی داشته باشد که بیشتر باشد. به احتمال زیاد توسط کودک شما پیدا می شود. مکث، شما همچنین می توانید سبک اتاق نشیمن را انتخاب کنید. با توجه به رنگ مورد علاقه خود انتخاب کنید.

برای انتخاب مبل مناسب علاوه بر زیبایی، روی استفاده بهتر از آن تمرکز کنید; در مقایسه با مبل‌های کلاسیک و رسمی، مبل‌های راحت فضایی غیررسمی ایجاد می‌کنند و در عوض سبک‌تر از مبلمان کلاسیک هستند.

به یاد داشته باشید که فرش بخش مهمی از دکوراسیون پذیرایی است و بیشتر در اتاق ایجاد می کند. فرش سایز مناسبی را برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنید هنگام خرید فرش دقت کنید که فرش آنقدر بزرگ باشد که فقط قسمت پایین پاهای جلو، مبل و کناره بدون مبلمان را بین ۲۵ تا ۵۰ سانتی متر از دیوار بپوشاند. یافت

یکی از اصول طراحی دیوار پذیرایی استفاده از آثار هنری است که انتخاب می کنید. بهتر است دیوار خالی نباشد و با آثاری مانند نقاشی، نقاشی، خوشنویسی و حتی آینه زیبا تزئین شود. این قطعات متقارن یا نامتقارن نیستند، اما می توانید آنها را روی یک دیوار معمولی بچینید.

نور کافی می تواند تاثیر بسزایی در فضای پذیرایی دلپذیر و زیبا داشته باشد. کمبود نور طبیعی در داخل خانه می تواند به طراحی نامناسب اتاق کمک کند. اگر اتاق نشیمن با پنجره های بزرگ دارید، می توانید با استفاده از نور در طول روز با نصب پرده های روشن و شفاف، فضا را روشن و بزرگ کنید. البته امروزه برای هدایت نور طبیعی در اتاق های ساختمان هایی که امکان دریافت نور طبیعی را ندارند فضایی به نام پاسیو ایجاد می شود که نقش مهمی در نورپردازی خانه دارد.

اگر پنجره های بزرگ ندارید یا اتاقتان آفتابی نیست، می توانید کمبود نور طبیعی را با استفاده از نورهای مصنوعی جبران کنید. می توانید از دو نوع نورپردازی استفاده کنید.

نورپردازی مستقیم مانند لوستر که می توانید از آن برای تزیین فضای پذیرایی یا میز پذیرایی استفاده کنید، البته شدت نور لوسترهای پذیرایی نباید خیلی قوی و آزاردهنده باشد و می توانید از چند لوستر کم نور نیز استفاده کنید. در دکوراسیون اتاق نشیمن

نورپردازی غیرمستقیم مانند دیوارکوب، آباژور، چراغ های باتری دار که بین ظروف چینی و سنگ های تزئینی استفاده می شود و همچنین چراغ های هالوژنی و سقفی مخفی که کل سقف را روشن می کند و جزئیات سقف را آشکار می کند. همچنین گزینه خوبی برای نورپردازی است.

هنگام طراحی دکوراسیون پذیرایی و چیدمان لوازم جانبی باید به نقشه اتاق پذیرایی توجه کرد، چیدمان اتاق ها با نقشه های مستطیلی، ال شکل و مربعی متفاوت است، همچنین مسیر سفر، تمرکز یا تاکید. و همچنین فضایی برای مکالمه مشخص کنید.

توجه: به فضایی مانند بخشی از دیوار یا سقف یا بخشی از اتاق که می‌خواهید افراد هنگام ورود روی آن تمرکز کنند، نقطه کانونی یا نقطه تأکید می‌گویند.

طراحی یک مستطیل

هیچ راه درست یا غلطی برای طراحی پذیرایی مستطیلی وجود ندارد. این چیدمان فقط به سلیقه و سبک طراحی شما بستگی دارد. برای طراحی یک اتاق ناهارخوری مستطیل شکل، ابتدا به استفاده از اتاق نشیمن خود فکر کنید. آیا از اتاق نشیمن فقط برای پذیرایی از مهمانان و دوستان استفاده می کنید؟ یا به غیر از پذیرایی از مهمانان، آیا از این اتاق برای چت کردن با اعضای خانواده و تماشای تلویزیون استفاده می کنید؟ آیا می خواهید یک شومینه در اتاق نشیمن قرار دهید یا بخشی به عنوان کتابخانه برای شما آرامش بخش است؟ تمام خواسته های خود را در یک لیست بنویسید و روی اولویت های خود و خانواده تان تمرکز کنید. پس از تعیین اولویت ها باید دکوراسیون پذیرایی مستطیل شکل را برنامه ریزی کنید و نکاتی را که در ادامه به شما خواهیم گفت رعایت کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک نقطه کانونی یا مرکز اتاق نشیمن را انتخاب کنید. جایی که می خواهید ابتدا توجه را به خود جلب کنید؛ به طور کلی تلویزیون و شومینه یا قفسه کتاب می توانند از عناصر مهم اتاق باشند که جلب توجه کنند. برای اتاق های مستطیلی بهتر است تلویزیون را به عنوان مرکز انتخاب کنید و پذیرایی خود را بر اساس آن سازماندهی کنید. اگر در اتاق نشیمن خود شومینه یا تلویزیون ندارید، می توانید از فرش به عنوان مرکز اتاق استفاده کنید.

می توانید پذیرایی خود را به قسمت های کوچک مناسب برای مطالعه، چت یا فضای کار تقسیم کنید. خب، همانطور که گفتیم، همه چیز به نوع استفاده از اتاق نشیمن شما بستگی دارد. همچنین اگر فضای کافی با میز ناهارخوری و ست مبلمان دارید، می توانید دکوراسیون اتاق را به ترکیبی از اتاق نشیمن و غذاخوری تبدیل کنید.