اکوتوریسم سفری مسئولانه است که بیش از هر چیز به طبیعت و حفاظت از آن توجه دارد.

گردشگر حرفه ای به گردشگری گفته می شود که از منطقه و جاذبه های آن دیدن می کند و از فرصت های آن استفاده می کند اما کمترین تاثیر را بر محیط زیست می گذارد و فرهنگ آن منطقه را حفظ می کند.

اکوتوریسم چیست؟

پس از آشنایی با بوم گردی، تعریف اقامتگاه های بوم گردی کار سختی نیست، این اقامتگاه ها برای پذیرایی از اکوتوریست ها و البته سایر گردشگرانی که علاقه مند به حفظ ویژگی های محیطی هستند ساخته شده اند.

در این طراحی اقامتگاه بومگردی سعی می شود کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و مهمان تا حدودی با فرهنگ جامعه آشنا شود.


این خانه‌ها عمدتاً توسط ساکنان محلی اداره می‌شوند تا در انتقال ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی موفق‌تر باشند.

استراحتگاه زیست محیطی

توسعه پایدار گردشگری، احیای ارزش‌های فرهنگی و زیست‌محیطی، حمایت از اقتصاد جامعه و حفاظت از محیط‌زیست از جمله فرصت‌هایی است که خانه‌های بوم گردی در اختیار جامعه قرار می‌دهند، راه خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک خانوادگی هستند.

اقامتگاه های بوم گردی چیزی بیش از مکان هایی برای اقامت هستند، این چیزی است که آنها را از هتل ها و مهمانخانه ها متمایز می کند. این خانه ها می توانند گردشگران را جذب کنند. افرادی که می خواهند ساعت ها را خارج از محل زندگی خود بگذرانند، خود را در فرهنگ جامعه میزبان خود غوطه ور کنند، چیزهای جدید بیاموزند و انرژی لازم برای فعال ماندن را دریافت کنند.

ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی

ویژگی های یک اقامتگاه بوم گردی و استانداردهای آن توسط سازمان میراث فرهنگی تعریف شده و دستورالعمل های زیادی در این زمینه فعالیت وجود دارد. داخلش چطوره؟

برنامه ریزی شخصی

یکی از ویژگی هایی که به محض ورود به یک روستا یا شهر توجه شما را به خود جلب می کند، معماری و طراحی خانه ها و ساختمان ها است.

خانه های بوم گردی به عنوان نماینده ویژگی های منطقه ای باید با معماری سنتی طراحی شوند. این نوع مسکن بیشتر منازل و ساختمان های قدیمی است که برای استفاده عموم بازسازی و تجهیز شده اند.

به میزبانی مسافرخانه بومردی

یکی از بهترین افرادی که می تواند شما را با فرهنگ مقصد آشنا کند میزبانان هستند که لباس محلی می پوشند و سعی می کنند به سوالات شما در مورد فرهنگ به خوبی پاسخ دهند.

این یکی از ویژگی های اصلی طراحی ویلا، اقامتگاه های بوم گردی است. میزبان این هتل اغلب اوقات خود را با گردشگران می گذراند و سعی می کند فرهنگ محلی را به آنها آموزش دهد.

غذا و نوشیدنی

قسمت لذیذ اقامتگاه های دوستدار محیط زیست یکی از مواردی است که باعث می شود افراد زیادی عاشق این نوع اقامتگاه شوند. در مدت اقامت در این اقامتگاه ها خبری از غذاهای روتین رستوران نیست، اینجا سرآشپزهای محلی و بیشتر خانم ها نان محلی می پزند و غذاهای محلی را برای شما آماده می کنند.

اکوتوریسم چیست؟

توجه به محیط زیست

زیستگاه های بوم گردی راه هایی برای کاهش آسیب های زیست محیطی ناشی از گردشگری هستند و در ترویج اصول حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار نقش دارند. البته همه اقامتگاه ها نباید اصول اولیه را رعایت کنند، اما با رعایت آنها از استاندارد بالاتری برخوردار بوده و گردشگران می توانند قدر آنها را بیشتر بدانند.

مدیریت پسماند

مدیریت پسماند یکی از وظایفی است که باید در اقامتگاه های بوم گردی به عنوان بدیهی ترین اصل حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گیرد. تفکیک زباله های قابل بازیافت و همچنین پسماندهای خشک و تر یکی از ویژگی های نگرش مسئولانه نسبت به محیط زیست است.

صرفه جویی در مصرف آب

آب منبع حیات است و امروزه در اکثر نقاط جهان وضعیت خوبی ندارد. سیستم های مختلفی برای کاهش مصرف آب شناسایی شده و راه های زیادی در این زمینه پیشنهاد شده است که اقامتگاه های بوم گردی باید از آن نهایت استفاده را ببرند.

استفاده صحیح از انرژی

گاز و برق انرژی هایی هستند که همه ما استفاده می کنیم. یک اکو خانه خوب خانه ای است که به نحوه مصرف این انرژی ها توجه کند و حتی انرژی های تجدیدپذیر را جایگزین آنها کند.

در این راستا، استفاده از پنل های خورشیدی یکی از بهترین چیزها در مورد تجربه اکوتوریسم است. استفاده حداکثری از روشنایی محیط و سیستم روشنایی مناسب در کاهش مصرف انرژی اضافی بی تاثیر نیست.

تزیین

وقتی وارد یک اقامتگاه بوم گردی می شوید، باید احساس کنید که به یک خانه محلی قدم گذاشته اید و حتی کارکنان آن میزبان هستند که به شما این فرصت را داده اند که چند روز را در خانه خود بگذرانید.

از ریزه کاری های حیاط گرفته تا تزئینات به کار رفته در در و دیوار و حتی وسایل سرو غذا باید ردپایی از سنت و فرهنگ وجود داشته باشد.البته پوشش کف اتاق ها در مناطق شمالی و جنوبی کشور. متفاوت است و این به نوعی تفاوت بین آنها تلقی می شود.

وجود صندلی، صنایع دستی، نوع میز و غذاخوری، چیدمان تخت ها و .... هر دو منعکس کننده دکور خانه ها در یک منطقه هستند و باید این حس را به شما بدهند که در خانه یک محلی هستید.

در هر جامعه محلی مراسم خاصی وجود دارد، این مراسم می تواند بزرگ باشد و کل جامعه محلی را درگیر کند و با رقص و خواندن متاه در یک خانه خاتمه یابد، اما بخش مهمی از فرهنگ و تنها راه است. حفظ کردن.تکرار اوست