لیزر تنها راه برای از بین بردن دائمی موهای زائد است. اما مانند سایر جراحی های بالینی، لیزر موهای زائد نیز عوارضی دارد که باید به آنها توجه کرد. اکثر مردم لیزر را بدون عارضه انجام می دهند. با این حال، برخی از افراد، به ویژه آنهایی که پوست تیره‌تری دارند، ممکن است به دلیل لیزر موهای زائد، عوارض جانبی جدی داشته باشند. در هر صورت، روش هایی شناخته شده اند که خطر این عوارض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. وجود دستگاه های با کیفیت بالاتر و کارگران ماهرتر.

امروز، دستگاه های متعددی از جمله پرایم لیزر با سیستم های مختلف وارد بازار شده اند. سیستم لیزر الکساندرایت; هر یک از این سیستم ها مانند لیزر ND YAG یا لیزر دایود برای نوع پوست خاصی طراحی شده اند. علاوه بر این، مشاوره قبل از لیزر و لیزر موهای زائد زیر نظر پزشک متخصص نگرانی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. در این مقاله به شایع ترین و ترسناک ترین عوارض لیزر موهای زائد و نحوه مقابله با آنها می پردازیم. پس تا انتها با برترین پزشک همراه باشید.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

به طور معمول، اکثر افراد تا سه روز پس از لیزر موهای زائد، حساسیت پوستی دارند. به عنوان مثال، پوست آنها ممکن است قرمز و تحریک شده باشد. به همین دلیل است که توصیه می شود صبر کنید تا التهاب برطرف شود و به پوست خود فشار وارد نکنید. پس از آن می توانید لباس های تنگ بپوشید، به باشگاه بروید یا حمام آب گرم بگیرید. اما درصد کمی از افراد هستند که با لیزر موهای زائد دچار عوارض شدید می شوند.

عوارض ترسناک لیزر موهای زائد

نکته امیدوارکننده این است که واقعاً هیچ عارضه وحشتناکی وجود ندارد. معمولا این عوارض لیزر مو که بسیار جدی هستند دلایل خاصی دارند. با اصلاح این عوامل، لیزر را با خیال راحت عمل می کنیم. به عنوان مثال، مراجعه به یک کلینیک معتبر تضمین می کند که به سیاست های بهداشتی، تکنسین های حرفه ای، نظارت پزشک و مشاوره قبل و بعد از لیزر پایبند است. همچنین رعایت توصیه های قبل و بعد از لیزر موهای زائد (سه خط را در لینک بالا آورده ام) در کاهش عوارض بسیار موثر است.

1. سوختگی و تاول:

این عارضه لیزر موهای زائد زمانی رخ می دهد که اپراتور دستگاه را با توجه به نوع پوست مشتری تنظیم نکرده باشد. در نتیجه پوست نمی تواند چنین شدت انرژی و سوزش را تحمل کند. سوزش بلافاصله قابل توجه نیست. بلکه در فاصله زمانی لیزر اتفاق می افتد. یکی از راه های تشخیص سوختگی، شفافیت عکس های لیزری روی پوست است. برای جلوگیری از این وضعیت، مراجعه به مراکز اثبات شده زیر نظر پزشک ضروری است. همچنین به نکات بعد از لیزر موهای زائد برای کاهش احتمال التهاب پوست توجه کنید. برای درمان سوختگی تا زمان بهبودی باید از کرم های سوختگی و در صورت لزوم کورتون های موضعی استفاده کرد.

احتمال بروز دلمه در افرادی که بعد از لیزر درمانی به درستی از پوست خود مراقبت نمی کنند بیشتر است. به عنوان مثال، ناحیه لیزر شده بدون ضد آفتاب یا پوشش دیگری در معرض نور خورشید قرار می گیرد. پوست را چندین بار گرم می کند.

2. عفونت پوست:

اگر پوست شما از قبل زخمی شده است یا در طول لیزر درمانی زخمی شده است. احتمال عفونت وجود دارد. بهترین راه برای جلوگیری از این وضعیت این است که از اپراتور بخواهید که قسمت زخمی پوست شما را لیزر نکند. اگر پوست شما در طول درمان با لیزر مستعد آسیب است، زخم را تمیز کرده و بپوشانید.

برخی از افرادی که بیماری های مقعدی مانند هموروئید دارند. بهتر است تا زمانی که مشکل اصلی برطرف نشود، خط لیزر باسن انجام نشود. لیزر به دلیل انرژی که دارد در صورت عدم درمان مناسب می تواند زخم را تشدید کرده و باعث عفونت شود.

نکته مهم این است که برای درمان این بیماری نیازی به مصرف دارو نیست بر اساس نوع بیماری، پزشک داروی مناسب را تجویز می کند. علاوه بر این، آسیب های پوستی در افرادی که قبل از لیزر درمانی برای مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده اند، بیشتر است. با این حال تمیزی محیط بیمارستان نیز بسیار چشمگیر است پس سعی کنید به کلینیک های معتبر و دارای مجوز مراجعه کنید تا احتمال ریزش موهای خود را با لیزر کاهش دهید.

3. عود تبخال و زگیل تناسلی:

ویروس تبخال و زگیل تناسلی به صورت نهفته در بدن وجود دارند. لیزر موهای زائد یکی از مواردی است که با تحریک بدن باعث بروز مجدد این عارضه می شود. برای جلوگیری از این عارضه باید قبل از لیزر موهای زائد با پزشک کلینیک در مورد وضعیت خود صحبت کنید. پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی را برای کاهش خطر بروز این ضایعات پوستی تجویز کند. همچنین اگر زگیل تناسلی یا تبخال دارید بهتر است. از لیزر در ناحیه بیکینی خودداری کنید. زیرا با آن احتمال شیوع بیماری وجود دارد.

4. آسیب چشم:

این وضعیت بیشتر برای خود اپراتور اتفاق می افتد. این افراد مدام کار می کنند و به مرور زمان چشم هایشان آسیب می بیند. اما برای مراجعه کننده ای که هر ماه به لیزر مراجعه می کند جای نگرانی نیست. در یک کلینیک معروف، برای جلوگیری از آسیب دیدگی به شما عینک مخصوص می دهند. همچنین اپراتورهای آموزش دیده بسیار مراقب هستند که لیزر را در نزدیکی چشم شما شلیک نکنند. زیرا عوارض جدی لیزر اپیلاسیون در چشم در اثر تماس مستقیم با چشم ایجاد می شود.

5. رشد موهای ناخواسته:

این عارضه از عوارض لیزر موهای زائد است که معمولاً اتفاق نمی افتد. موهای ضخیم پس از چندین جلسه لیزر موهای زائد خاکستری و نازک می شوند. اما اگر موهای رشد کرده با لیزر انجام شود، احتمالاً ضخیم‌تر می‌شوند. برای جلوگیری از این عارضه لیزر مو، نباید موهای مجعد را لیزر کنید. اگر می خواهید قسمت های مودار بدن را با لیزر درمان کنید؛ شما باید از ابزارهای خاصی مانند Laser Prime Laser Spain استفاده کنید. این دستگاه ها تکنولوژی جدیدتری دارند و برای از بین بردن موهای زیر پوستی مناسب هستند. اگر موهای خاکستری شما بعد از لیزر پرپشت شد، باید دوباره آن را لیزر کنید.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که هیپرتریکوزیس یا موهای رشد کرده نیز می تواند در اثر قرار دادن نامناسب دستگاه ایجاد شود. زیرا فولیکول مو انرژی کافی برای مرگ دریافت نمی کند. در نتیجه فولیکول آسیب دیده فعالیت بازسازی مو را افزایش می دهد و موها ضخیم تر از قبل می شوند. بنابراین لیزر موهای زائد یک کار تخصصی است و باید توسط تکنسین های آموزش دیده در مراکز معتبر انجام شود.

6. حساسیت رنگ:

این یک عارضه نادر لیزر موهای زائد است مثلا بعضی ها هستند که بعد از لیزر پوستشان خیلی قرمز می شود این قرمزی لزوماً در مورد عکس های لیزری وجود ندارد. بلکه گسترده است همچنین، این قرمزی ممکن است در پاها بیشتر از روی دست ها محسوس باشد

علت این عارضه لیزری می تواند حساسیت و واکنش آلرژیک باشد. در واقع، بدن شما نسبت به فولیکول های آسیب دیده مو واکنش آلرژیک نشان می دهد. در نتیجه سلول های ایمنی به سمت فولیکول ها جمع می شوند و باعث التهاب می شوند. دلیل اینکه این قرمزی در پاها متمرکز است این است که فولیکول های مو در پاها بزرگتر هستند. در نتیجه، واکنش آلرژیک شدیدتری ایجاد می کنند. اگر بعد از لیزر از این عارضه رنج می برید; تا زمانی که علائم از بین بروند باید از کرم های ضد التهاب استفاده کنید. مانند پماد روی و گل همیشه بهار. البته کرم های کورتونی نیز در این شرایط ضروری است. بهتر است پزشک نوع کورتون را برای شما تجویز کند.

7. تغییرات در پوست:

برخی از نواحی بدن ممکن است بعد از لیزر تغییر رنگ دهند. این تغییر در رنگ پوست تیره اغلب به صورت لکه های رنگ روشن ظاهر می شود. البته، با پوست روشن، این به عنوان مناطق تیره تر تعریف می شود.

آیا لیزر موهای زائد خطرناک است؟

اگر مکانیسم عملکرد دستگاه لیزر مو را بهتر درک کنیم متوجه می شویم که اینطور نیست. لیزر مو پرتوهای متمرکزی از نور ساطع می کند که توسط رنگدانه ها جذب می شود. رنگدانه هم در مو و هم در پوست وجود دارد. این رنگدانه ها در فولیکول های تیره مو بیشتر متمرکز می شوند، بنابراین این فولیکول ها نور لیزر را جذب می کنند. اگر پوست تیره باشد، این احتمال وجود دارد که پوست اشعه لیزر را جذب کند.

بنابراین لیزر مو بیشتر برای افرادی که پوست روشن و موهای پرپشت و تیره دارند مناسب است. البته در حال حاضر دستگاه های پیشرفته ای مانند فناوری ND Yag وارد بازار شده است. این دستگاه ها به راحتی می توانند لیزر پوست شکلاتی تیره بسازند.

علاوه بر رنگ پوست، دو عامل دیگر نیز در بروز عوارض لیزر موهای زائد تاثیر دارند. هر چه دستگاه بیشتر روی پوست باقی بماند یا طول موج کوتاه‌تر باشد. احتمال بروز عوارض بیشتر است.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

در دوران بارداری، موهای زائد بدن ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی ظاهر شوند. به همین دلیل بسیاری از زنان باردار به دنبال دستگاه لیزر بدون عارضه هستند. در واقع، هنوز هیچ مدرک قابل اعتمادی وجود ندارد که لیزر موهای زائد را در دوران بارداری منع کند. با این حال، از آنجایی که اثرات طولانی مدت لیزر بر روی جنین مورد مطالعه قرار نگرفته است. بهتر است لیزر درمانی بعد از تولد انجام شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

آیا لیزر سرطان زا است؟

با این حال، انواع مختلفی از لیزر در مرکز لیزر مو غرب تهران وجود دارد که برای درمان سرطان پوست استفاده می شود. هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این موضع وجود ندارد.


آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود؟

اگر نگران این هستید که لیزر ناحیه بیکینی یا معده شما باعث آسیب به تخمدان شما شود، نگران نباشید. حداکثر عمق نفوذ لیزر مو در ناحیه درم پوست است. در نتیجه لیزر نمی تواند به اندام های داخلی مانند تخمدان ها آسیب برساند.