دندان نیش در گوشه قوس دندانی قرار دارد و نقش مهمی در زیبایی لبخند و تعادل چهره دارد. وضعیت نامناسب این دندان می تواند روی اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی بگذارد. اما مشکل یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است که در سگ ها وجود دارد. آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که دندان های کج یا کج دارند؟ فکر می کنید متخصصان پزشکی به این وضعیت دندانپزشکی چگونه واکنش نشان می دهند؟ در این مقاله به انواع مشکلات دندان نیش می پردازیم.



دندان نیش را بشناسید

دندان های ثنایا در بسیاری از گونه های جانوری بسیار مهم هستند. از این دندان ها برای نگه داشتن یا بریدن غذا استفاده می شود. در بیشتر حیوانات، دندان نیش معمولاً بزرگترین دندان است. در پستاندارانی مانند انسان 4 دندان نیش در جلوی هر فک و در کناره های دندان های جلویی وجود دارد.

همانطور که در مقدمه ذکر شد، این دندان ها می توانند کج یا به طور غیر طبیعی کوتاه و بلند باشند. در مورد ارتودنسی نیش بیشتر بدانید. یکی از نگرانی هایی که افراد در مورد درمان ارتودنسی دارند، مدت زمان درمان است.


واجد شرایط ارتودنسی سگ

افرادی که شرایط زیر را دارند بهترین کاندید برای ارتودنسی نیش هستند که عبارتند از:

بالای دندان ها در فک بالا یا پایین

انحراف و کج شدن دندان ها

حضور نیش پنهان

فضای فک کوچک

کج شدن دندان نیش به سمت کام یا گونه


چرا دندان سگ ها عجیب است؟

شایع ترین علل و عوامل موثر در ایجاد این ناهنجاری های دندانی عبارتند از:

وجود دندان های اضافی

گاهی اوقات این ناهنجاری به دلیل وجود دندان های اضافی روی فک بالا ایجاد می شود. این عامل باعث کوچک شدن یا باریک شدن فک می شود و جایی برای رشد و رویش دندان نیش باقی نمی گذارد و در نتیجه آنها از فک بیرون می آیند یا شلوغ می شوند.



عادات بد دهان

عادات بد دهان، جویدن انگشت شست، جویدن زیاد بطری و پستانک در دوران کودکی، گذاشتن سر مداد و خودکار و سایر اشیاء در دهان می تواند منجر به ناهنجاری های مختلفی از جمله اپن بایت شود.

این انحراف روی دندان های آسیاب اثر منفی می گذارد و باعث آسیب آنها می شود.

اندازه کوچک فک یک عامل ارثی و تولید مثلی است

برخی از افراد از نظر ژنتیکی فک کوچکی دارند و بنابراین ممکن است تمام دندان هایشان در داخل فک نباشد و برخی از آنها ممکن است خارج از فک رشد کنند. کوچک بودن فک و کمبود فضا می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود و به دلیل اینکه دندان های آسیاب بالایی آخرین دندان هایی هستند که در فک بیرون می آیند، با ظاهر شدن سایر دندان ها در فک، به دلیل کوچک بودن فک فضا ایجاد می شود. برای آنها کافی نیست و این دندان ها خارج از فک رشد می کنند و از هم جدا می شوند. در نتیجه زیبایی و نظم دهان و دندان را از بین می برند و در نهایت باعث پوسیدگی و آسیب به سایر دندان ها می شوند.


مشکل بافت

کاهش استخوان های فک و ایجاد ضایعات نابالغ می تواند مشکلات زیادی را در دندان نیش ایجاد کند و در نتیجه باعث اختلال در گفتار، بلع و جویدن و توانایی دندان ها می شود.



دندان هایی که رشد می کنند

گاهی اوقات فضای موجود در قوس دندانی کوچک است و فک سگ رشد کرده و بیرون زده است. در نتیجه برای بهبود وضعیت دندان و سایر دندان ها، ارتودنتیست ابتدا فضای خالی و کافی ایجاد می کند و سپس سعی می کند دندان را به موقعیت اصلی خود و فضای حاصله هدایت کند.

ارتودنسی فک بالا و پایین در این شرایط بهترین است. اگر فضای خالی کافی وجود نداشته باشد، ممکن است ارتودنتیست مجبور شود دندان های آسیاب کوچک را بکشد و به این ترتیب علاوه بر ایجاد فضای آزاد، دندان نیش را در جهت درست هدایت کند. برای مطالعه در مورد ارتودنسی غیرجراحی، بریس را بخوانید.



ارتز دندان نیش فوقانی

جالب اینجاست که آخرین دندان هایی که در فک رشد می کنند، دندان های آسیاب بالایی هستند. گاهی اوقات به دلایلی ممکن است در داخل فک پنهان بمانند. از آنجایی که این دندان ها به شدت بر زیبایی لبخند افراد تاثیر می گذارند، نمی توان آن ها را برای رفع ناهنجاری های ناشی از آن ها برداشت. درمان ارتودنسی به همین منظور انجام می شود و بهترین متخصص ارتودنسی با استفاده از ابزار و وسایل تخصصی ناهنجاری ها و مشکلات را برطرف کرده و در نهایت به زیباتر شدن لبخند بیمار کمک می کند. یکی از نسل های جدید ارتودنسی، ارتودنسی دیمون است که مزایای زیادی از جمله کاهش تعداد مراجعه به دندانپزشک دارد.



ارتودنسی یکپارچه سگ

گاهی دندان نیش آسیب دیده و خراب می شود و پس از مراجعه به کلینیک ارتودنسی متوجه می شوید که دندان پوسیده است، چشم در حال افتادن است و نیش اصلی و دائمی هنوز از فک بیرون نیامده و رشد نکرده است. . در این حالت می گوییم که دندان در فک پنهان شده است. متخصص ارتودنسی پس از انجام معاینات لازم از روش ارتودنسی استفاده می کند و با توجه به خالی بودن محل پس از افتادن دندان شیری، به بیمار کمک می کند تا دندان نیش مخفی او قبلا از فک خارج شده و در جای قبلی دیده شود. اگر شما هم در خواب از خروپف مکرر رنج می برید و مدام از اطرافیان خود فرار می کنید. ممکن است آپنه داشته باشید

جراح فک و صورت پس از ایجاد فضای خالی، دندان نیش را با کمک یک قلاب به موقعیت اصلی خود هدایت می کند. در این درمان از سیستم ارتودنسی ثابت استفاده می شود و پس از یک جراحی باز ساده، بریس بر روی دندان قرار می گیرد و با استفاده از یک زنجیره کوچک به سیم های ارتودنسی متصل می شود.



عواقب حل نشدن مشکلات سگ چیست؟

اخیراً دانشمندان شواهدی یافته اند که نشان می دهد بیماری پریودنتال (بیماری لثه) نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. این بیماری ها می توانند وارد رگ های خونی شده و باعث بیماری قلبی شوند. اگر فک نامنظم و بد شکل باشد، می تواند منجر به تورم و مشکلات مختلف فک شود.

بنابراین، برای رهایی از ناهنجاری، بهتر است با کمک درمان ارتودنسی یک متخصص ارتودنسی خوب، دندان های خود را مدیریت کنید. به این ترتیب و با تراز کردن دندان های خود می توانید بهداشت دهان و دندان را راحت تر از همیشه انجام دهید.



بعد از جراحی و ارتودنسی نیش چه باید کرد؟

اگر بافت دهان بعد از جراحی متورم شد، استفاده از کمپرس یخ توصیه می شود.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

در چند روز اول پس از جراحی از غذاهای نرم که جویدن آنها آسان است استفاده کنید.

از خوردن غذاهای سفت و ترد که ناحیه جراحی را تحریک می کند خودداری کنید.

ویزیت ارتودنسی 2 هفته پس از جراحی

فراموش نکنید که مراقبت از ارتودنسی بسیار مهم است. این مراقبت باعث می شود که درمان شما به موقع و کارآمد انجام شود.



آخرین کلمه

در این مطلب در مورد متخصص ارتودنسی سگ می خوانیم. به یاد داشته باشید که اگر انسداد سگ زود تشخیص داده شود (معمولاً در سنین پایین)، مشکل نیش را می توان با کشیدن دندان شیری یا دندان شیری دیگری که راه را مسدود می کند حل کرد و این کار مطلقاً ضروری نیست. . نه به ارتودنسی بنابراین بهتر است از معاینات منظم دندانپزشکی فرزندان خود غافل نشوید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.

ماخذ مقاله: https://realtimedentist.com/1399/03/بهترین-متخصص-ارتودنسی-شیراز-آدرس-و-تلف/