سقف عرشه فولادی نوع جدیدی از سقف ورق فلزی است که از ورق فولادی ساخته شده است. سقف های عرشه فولادی فقط برای ساختمان های اسکلت فلزی هستند. اما با رعایت اصول خاصی می توان از آنها در سازه های بتنی نیز استفاده کرد. جزء اصلی این نوع سقف ورقی است که به عرشه فولادی معروف است. ورق عرشه فولادی مورد استفاده برای این نوع سقف، نوعی ورق گالوانیزه موجدار است که شکل موج آن شبیه ذوزنقه است. البته عرشه فولادی فقط برای سقف نیست و استفاده از آن در کف سازه نیز رایج است. اطلاعات زیادی در مورد ورق فولادی و محل استفاده از آن وجود دارد و حاوی جزئیات زیادی است که می خواهیم بیشتر بررسی کنیم. در این مقاله می توانید ورق فولادی، سقف عرشه فولادی، مشخصات آنها، نحوه تولید هر کدام، کاربرد و بسیاری نکات دیگر را به تفکیک از دایره المعارف آهن و فولاد بخوانید.

چوب فولادی به چه معناست؟

سقف فولادی یک سازه فلزی موجدار است که برای سقف یا کف ساختمان استفاده می شود. اما استفاده از آن بیشتر در پشت بام ساختمان ها رایج است، به همین دلیل اغلب به آن بام فولادی می گویند.

سقف فولادی با نام های دیگری در صنعت ساختمان شناخته می شود. نام های دیگر این سقف و همچنین انواع سقف های فولادی را به زبان انگلیسی در زیر مشاهده می کنید:

روکش فلزی (پوشش فلزی یا روکش فولادی)

پان عرشه

Q-Dec

پان دک

سقف عرشه چیست؟

سقف عرشه فولادی نوع جدیدی از سازه است که به دلیل مزایای فراوان و خواص ارزشمندی که دارد، طرفداران زیادی دارد. این سایبان سبک و بادوام است. و سرعت عمل بالایی دارد

قسمت اصلی سقف عرشه فولادی یک ورق موجدار گالوانیزه به نام ورق میز فولادی است. ورق فولادی همراه با بتن مسلح سقف عرشه فولادی را تشکیل می دهد. سقف های شمع فولادی معمولاً روی تیرها نصب می شوند و بستر مناسبی را برای اجرای مصالح مختلف مانند بتن، عایق و ... فراهم می کنند.

برای درک بهتر سقف عرشه فولادی. اجزای اصلی مانند ورق های گالوانیزه عرشه فولادی باید ابتدا معرفی و آزمایش شوند. در ادامه نگاهی به ویژگی ها، مزایا و انواع سقف های عرشه فولادی می اندازیم.

عرشه فولادی چیست؟

همانطور که گفتیم مهمترین قسمت سقف فلزی ورق فلزی است. ورق های فولادی گالوانیزه برای سازه های فولادی با شکل ذوزنقه ای استفاده می شود. اما منحصر به فرد ورق فلزی است که این فیلم از آن ساخته شده است. این فرم به صورت موردی بررسی می شود. (Page pitch به معنای فاصله بین ابتدای دره تا ابتدای قله بعدی است.)

ورق های عرشه فولادی معمولاً برای ساخت سقف سازه ها استفاده می شود. به همین دلیل به سقف عرشه فولادی نیز معروف است. سایر ورق های فولادی برای اهداف مختلف دیگر از جمله ماشین آلات، خودروسازی، ساخت تجهیزات هوافضا و غیره استفاده می شود. این نوع ورق ها عبارتند از ورق مشکی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی و انواع ورق های دیگر که در ادامه مطلب می خوانید.

فقط سقف فولادی

برای بررسی اجزا و جزئیات سقف عرشه فولادی ابتدا مشخصات ورق عرشه فولادی را شناسایی کرده و سپس بر این اساس جزئیات سقف عرشه فولادی را بررسی می کنیم.

مشخصات فنی و جزئیات ورق فولادی

ماده اصلی ورق فلزی فولاد نرم است و بنابراین انعطاف پذیری آن بالا است. همچنین طبق استاندارد ملی ایران به شماره 21973، هر کاغذی که برای کف سازی استفاده می شود باید حداقل بازده 230 مگاپاسکال را داشته باشد.

جزئیات بیشتر و مشخصات فنی ورق عرشه فولادی شامل پوشش ورق، ابعاد (ضخامت، عرض، طول، گام) و وزن ورق به صورت جداگانه ارائه شده است.

1- پوشش ورق های سقف عرشه فولادی

چدن از فولاد با روکش روی یا قلع ساخته می شود. پوشش روی (Zn) استحکام ورق های فولادی را چندین برابر افزایش می دهد و آن ها را در آب و هوای مختلف بادوام می کند. به همین دلیل ورق سقف راه راه در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. اما در صورت آسیب دیدن این پوشش، باید برای جلوگیری از آسیب انجام شود. یکی از این روش ها رنگ آمیزی ورق گالوانیزه و ایجاد پوشش مناسب بر روی فلز روی است.

نکاتی برای پوشش ورق عرشه فولادی طبق استاندارد ملی ایران

استاندارد ورق عرشه فلزی برای پوشش و روکش ورق به شرح زیر است:

نصب ورق فلزی باید به روش داغ انجام شود.

در صورت لزوم، یک لایه رنگ پرایمر روی سطح زیرین ورق اعمال می شود تا از خوردگی محافظت شود.

روکش ورق باید برای شرایط محیطی عرشه مناسب باشد. برای این منظور استفاده از پوشش های آلومینیوم روی توصیه نمی شود.

در محیط های شیمیایی و بسیار خورنده و یا در مواردی که مواد واکنش دهنده با پل فولادی تماس پیدا می کنند باید از پوشش های مخصوص استفاده شود.

رنگ عرشه باید برای طبقه بندی آتش مورد استفاده تایید شود.

2- اندازه کف فلزی

این نوع به صورت ورق یا ورق تولید می شود. ابعاد ورق سقف عرشه فولادی شامل ضخامت، عرض، طول و شیب ورق به شرح زیر است:

ضخامت ورق عرشه فولادی: از 0.7 تا 1.25 میلی متر ضخامت

عرض صفحه پوشش فلزی: 1.25 متر (125 سانتی متر)

طول ورق عرشه فولادی: طبق نیاز مشتری به طول مورد نیاز بریده می شود.

دو نوع چدن وجود دارد. کارخانه پله ها را (در سه پله 60، 65 و 75 میلی متری) تولید کرد و مشتری پله ها را درخواست کرد.

* مساحت سطح ورق فلز چقدر است؟ ورق فلزی به صورت موجی با قله ها و دره هایی که در امتداد ورق قرار دارند، قرار گرفته است. فاصله ابتدای دره تا ابتدای قله بعدی را صفحه فولادی می گویند.

3- وزن ورق فولادی

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم کف های فولادی به صورت ورق تولید می شوند. هر ورق ممکن است در ضخامت، طول و عرض متفاوت باشد. در نتیجه وزن آن متفاوت است. اما یک روش بسیار ساده برای محاسبه وزن عرشه فولادی وجود دارد. به سادگی مشخصات ورق را در فرمول زیر وارد کنید تا وزن ورق مورد نیاز خود را بدست آورید.